Виртуозът Юлиан Рахлин: Плажът на Златните пясъци е Лазурният бряг на България

Автор: Пламена Николова
Коментари (0)
13:08 / 15.07.2019
2375
Един от най-ярките цигулари от своето поколение, роденият във Вилнюс австрийски виртуоз Юлиан Рахлин, ученик на големия Пинкас Цукерман, направи своя дебют на Международния музикален фестивал "Варненско лято“ 2019. Той е работил с легендарни диригенти като Рикардо Мути, Зубин Мета и Джеймс Ливайн, партнирал е на знакови инструменталисти като Марта Аргерич, Наталия Гутман, Ефим Бронфман, Гидон Кремер, Юрий Башмет, Максим Венгеров, Миша Майски. Рахлин свири блестящо и на виола, а от 1998 г. се изявява и като диригент. За него пишат произведения знаменити съвременни композитори като Кшищоф Пендерецки, Гия Канчели и Ришар Дюбуньон. Записва за Sony Classical, Warner Classics и Deutsche Grammophon, а критиката винаги дава високи оценки за неговите записи. От 2000 г. развива свой фестивал "Юлиан Рахлин и приятели“ в Дубровник. Преподава във Виенската филхармония и води майсторски класове по цял свят. Има и активна благотворителна и просветителска дейност като посланик на добра воля на UNICEF. 

Юлиан Рахлин беше във Варна със своята цигулка Страдивариус Ex-Liebig от 1704 г., на която изпълни соловата партия в Концерт за цигулка и оркестър от Шостакович. Фестивалната публика посрещна изпълнението му със бурно въодушевление и викове "Браво!“, а той се отблагодари с един зашеметяващ бис от Йожен Изаи. След края на този силен концерт Юлиан Рахлин беше любезен да отговори на въпроси на медиите:

- Маестро, Какви са първите Ви впечатления от България? Вие свирихте първо в София, а сега за пръв път сте и във Варна? Как се чувствате тук?

- О, аз вече бях на плажа на Златните пясъци – това е Лазурният бряг на България, прекрасно място. Впечатленията ми от работата с оркестъра на Софийската филхармония за отлични – в София ние свирихме с тях цигулковия концерт на Прокофиев. Голяма чест е да работя с маестро Найден Тодоров – истински удоволствие, той е фантастичен музикант. За пръв път свирих със Софийския оркестър и бях много развълнуван от дебюта си с български оркестър. Публиката в България е толкова мила, подкрепяща, очарователна, беше много емоционално – и в София, и във Варна. Разбира се, аз имам много български приятели във Виена и по целия свят, да, българските  музиканти са по целия свят. И познавам българите като много внимателни, дружелюбни хора. А особено тук, във Варна, публиката е фантастична – беше огромно удоволствие да работя с оркестъра и диригента и да посетя Вашия красив град за пръв път.

- Вие свирите не само на цигулка, но и на виола, а също и дирижирате. Ще Ви видим ли в България и в друго Ваше амплоа?

- Аз идвам през февруари отново в София, за да дирижирам Пасторалната симфония на Бетовен и Симфония Кончертанте на Моцарт. Ще бъда със съпругата си Сара Макелрави – виола, тя е страхотен музикант. Ще изпълним също и една увертюра - "Кориолан“ или "Егмонт“. Програмата ще е изцяло от Бетовен и Моцарт.

-Как стигнахте от цигулката до дирижирането?

- Това се случи бавно, с натрупване през годините – като следствие от работата ми с много камерни оркестри, които ме канеха без диригент. Тя постепенно ме накара да чувствам, че искам да взема палката. Защото когато си солист, това не е твоята интерпретация, солистът няма какво да каже – диригентът определя, формира интерпретацията на всяко музикално произведение. Репецията се води от диригента, интерпетацията, дори и на цигулков концерт, не е дело на цигуларя – партията на цигулката е само част от цялото симфонично произведние. За мен всеки концерт е симфония, а не цигулка с акомпанимент на оркестър. Дали ще свирим Бетовен, Брамс, Чайковски, Сибелиус – няма значение – това е симфонична работа. Композиторът е създал концертите като симфонични творби, ние, цигуларите, сме само солов инструмент и това не значи, че оркестърът е просто някакъв фон. Същият подход важи и за рециталите – знаете колко често пианото остава някъде назад, а цигулката се изявява като големия солист. Това за мен е грешен подход. Повечето сонати са написани за пиано и цигулка - пианото има водещата роля. Това е въпрос на философия и аз започвам да експериментирам – какво би било да създадеш свои идеи, да споделиш своите собствени багри, интерпретации, да оформяш идеите на творбите на тези велики майстори. Не винаги съм одобрявал решението на диригентите, с които съм работил. Така у мен растеше желанието да дирижирам и преди 15 години започнах да вземам уроци по дирижиране. А сега 60 процента от моите изяви са на диригентския подиум – винаги с големи произведения – Малер, Щраус, Брукнер.

- Какви предизвикателства Ви очакват след Варна?

- Следващият ми концерт е след няколко дни в Рига със Симфоничния оркестър на Баварското радио, след това във Финландия с Валери Гергиев и Оркестъра на Мариинския театър – ще свирим Шостакович, после ще дирижирам Чикагския симфоничен оркестър и още много, много.

Разговаря Нина Локмаджиева

Виж коментарите (0)

Още по темата (106):
22.07.2022 Международният джаз фестивал "Варненско лято" започва на 29 юли
28.06.2022 Ново име в концерта тази вечер на ММФ "Варненско лято"
27.06.2022 Започна ММФ "Варненско лято"
24.06.2022 Мащабен концерт открива Международния музикален фестивал "Варненско лято" на 25 юни
13.04.2022 "Пролетни гласове" с балет и музика във "Варненско лято за деца"
01.09.2021 Четири концерта са включени в бароковия модул на ММФ "Варненско лято"
Още новини от Новини от Варна:
Съдия Славов пред варненски ученици: Образованието дава допълните...
Варненци се наредиха за върбови клонки в най-старата църква в мор...
Катастрофа в центъра на Варна
Изненада: Вижте тези данни за цените на имотите във Варна!
Стотици варненци се включиха в кампанията за почистването на град...
Варна е вторият най-скъп град за жилищни имоти


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).