Много са причините, довели до сегашната патова ситуация,
като повечето тръгват от тежките проблеми в цялата ни образователна система. И не на последно място от падналия авторитет на инженерните специалности за индустрията. От там идва и големият парадокс - има глад за кадри, но в същото време няма интерес от страна на кандидат-студентите. А насила никого не можеш да накараш, което важи не само за корабостроенето. В МОН сега обмислят как да въведат специално отглеждане на инженерните кадри, като осигурят приоритетното им финансиране. Що се отнася до средното специално образование, закриването на паралелката по корабостроене в Професионалната морска гимназия в кв. "Аспарухово" бе отчетено като грешка и сега отново се възстановява със статут на защитена специалност. Тоест дава се възможност по-малко ученици да могат да учат в една паралелка. Същия специален статут сега се опитваме да получим и за специалността "Корабостроене" в нашия университет, обясни доц. Хараланов.
Връзката между бизнеса и образованието е изключително важна, но специално за подготовката на бъдещите млади кадри за корабостроителния бранш тя придобива съдбовно значение. Над 40 дружества с различен предмет на дейност членуват в Българската национална асоциация по корабостроене и кораборемонт (БНАКК), каза още доц. Хараланов. Традиционни стават организираните от нея трудови борса, в които редовно участва и ТУ - Варна. Целта е да бъдат привлечени повече кандидати за отделните специалности както в специализираните гимназии, колежи, така и в Корабостроителния факултет на университета. Механизмът на тясната връзка между бизнеса и образованието се осъществява чрез т. нар. Съвет по специалността "Корабостроене и морска техника", обясни ръководителят на катедрата. В него влизат представители на 21 предприятия, членове на БНАКК, също на професионалните морски гимназии и на ТУ - Варна. Тази своеобразна организация с идеална цел има единствената задача да подпомага качественото образование на бъдещите млади специалисти, осигуряването на практическото им обучение, а впоследствие и тяхната реализация.
Корабният бизнес, който има интерес от осигуряването на повече бъдещи инженери, средни специалисти, вече пряко се включва в набирането на бъдещи кандидати за специалността. Директорите на предприятията сами тръгват по училищата, елитните гимназии да агитират учениците. Една година бяхме паднали до ръба и благодарение на тяхната инвазия по училищата успяхме да запълним бройката по норматива, даже се стигна дотам, че накрая нямаше свободни места за всички кандидати, сподели доц. Хараланов.
Обещаваната нова държавна политика в сферата на образованието, която да стимулира обучението на инженерни кадри, дава надежди за обрат в сегашната негативна тенденция, водеща до парадокса - глад за корабостроителни кадри и липса на интерес към специалността. Крайно време е да започне възстановяването на авторитета на инженера, дълго време подбиван от "модните" и значително по-лесни специалности, което доведе до сегашния дисбаланс на трудовия пазар. Опитваме се убедим кандидатите, че имат възможност в дългосрочен план за реализация и могат да разчитат на успешно развитие. В тази насока идеята на Съвета по специалността е предприятията да поддържат тясна връзка със студентите още от първи курс и много от тях да бъдат назначавани и да работят при тях с почасов график. Така още от студентската скамейка ще придобиват трудов стаж по специалността, допълни доц. Хараланов.