20 коли се пускат в ретрорали "Обиколката на Варна" | | |  © Ole-bg.com |  | Традиционната надпревара за ретро автомобили "Обиколка на Варна“ ще се проведе за 12-и пореден път утре. В нея ще участват около 20 любители на това хоби. Според традицията ралито се провежда винаги в началото на декември, а старт-финалната арка се поставя пред катедралния храм "Свето успение Богородично“. Състезанието се организира от Съюза на българските автомобилисти - Варна, "Нептун мотор спорт“ и "Авто мото ретро клуб“ Варна, а "Народно дело“ е медиен партньор. Стартът е в 11 ч., а около 15,30 финишира първият автомобил. Първото издание на надпреварата е през 1999 г. Връщайки се назад в годините, организаторите си спомнят, че винаги са се радвали на добри метеорологични условия, с изключение на 2001 г. Тогава в деня на класик-ралито във Варна термометрите сочат минус осем градуса по Целзий и силен вятър. Ниските температури не спират ентусиастите, дори напротив. 19 автомобила се пускат в надпреварата, водени от безрезервната си любов към своето хоби - класическите возила. "Участниците в "Обиколката на Варна“ и всички останали ралита в нашия календар са маниаци на тема стари коли. Всички те постоянно търсят оригинални части и искат автомобилите им да са в автентичния си вид“, споделя за "Народно дело“ моторът на организацията Орлин Пенев. Най-ентусиазиран за ралито през 2001 г. е участник от Добрич. Тогава пътят между двата града е затворен, тъй като е заледен, но това не му пречи да тръгне към морската столица, и то с кабриолет. "Покривът му беше изрязан и покрит с найлон. Човекът се беше екипирал здраво с шалове и ушанки. Не знам с каква скорост е карал по заледения път, но ентусиазмът му го доведе до Варна“, спомня си Пенев. "Шкода“ се обръща на полигона С ретро обиколката на Варна е свързан само един инцидент в 11-годишната му досегашна история. На бившия полигон на Съюза на българските автомобилисти на "Почивка“ "Шкода“ се обръща по странична врата, като хората в нея остават невредими. Инцидентът става по време на изпитанието за майсторско управление тип "осморка“. За липсата на други произшествия заслуга има и отличното обезопасяване на трасето, по което се провежда състезанието. Гордостта е "Алфа Ромео Жулиета спринт“ През годините в ретро надпреварата са участвали какви ли не автомобили, събирали погледите на варненци и гостите на града. Безспорно сред гордостите са DKW от 1939 г., "Рено 4 CV“ (от 1949 г.), "Алфа Ромео Жулиета спринт“, която е рали легенда от 50-те години, участвала на легендарното рали "1000 мили“ в Италия. Победителите досега 1999 г. РХ1 Руско Новаков - DKW (1938 г.) до 1954 г. Цветан Първанов - Рено 4СV до 1961 г. Йордан Станев - БМВ Изета до 1966 г. Пламен Михайлов - Москвич 407 до 1972 г. Любен Стойчев - Опел Кадет РХ2 Стамен Иванов – Ситроен 2СV 2000 г. РХ1 Йордан Йорданов – Мерцедес (1951 г.) до 1961 г. Деян Младенов – Остин до 1966 г. Пламен Михайлов – Москвич 407 до 1972 г. Георги Иванов – Шкода 1000МВ РХ2 Георги Върбанов – Трабант 601 2001 г. до 1961 г. Драгомир Габровски – Фиат 600 до 1966 г. Росен Иванов – Рено 8 до 1972 г. Иван Жейнов – Фолксваген Кефер РХ2 Георги Върбанов – Трабант 601 2002 г. до 1961 г. Пламен Гърганов – Опел Олимпия до 1972 г. Антон Панайотов – Пежо 404 РХ2 Андрей Станев – Трабант 601 2003 г. до 1961 г. Драгомир Габровски – Фиат 600 до 1972 г. Георги Иванов – Шкода 1000МВ РХ2 Георги Върбанов – Трабант 601 2004 г. до 1961 г. Николай Белобрадов - Алфа Ромео до 1972 г. Николай Колев – Мини Купър РХ2 Иван Владимиров – Трабант 2005 г. до 1961 г. Николай Ковачев – Фолксваген Кефер до 1971 г. Антон Панайотов – Пежо 404 до 1981 г. Николай Колев - Фолксваген Кефер йънгтаймери Найден Андонов – ВАЗ 2101 2006 г. до 1961 г. Николай Ковачев - Фолксваген Кефер до 1971 г. Николай Колев – Мини Купър 1000 до 1981 г. Веселин Бончев – Фолксваген Кефер йънгтаймери Георги Божков – Шкода Рапид 130 2007 г. до 1960 г. Николай Колев - Фолксваген Кефер до 1970 г. Антон Панайотов – Пежо 404 до 1981 г. Николай Колев – Порше 911 йънгтаймери Марин Калчев – Трабант 601 2008 г. до 1960 г. Николай Ковачев - Фолксваген Кефер до 1970 г. Искрен Иванов – Шкода 100L до 1981 г. Мирослав Славов – Шкода Гарде йънгтаймери Антон Панайотов – Фиат Бертоне 2009 г. до 1970 г. Здравко Георгиев - Фолксваген Кефер до 1981 г. Александър Дуков - Шевролет Корвет йънгтаймери Марин Калчев - Трабант 601 Сменят класовете През тази година автомобилите, участници в "Обиколката на Варна“, няма да бъдат разпределени според годината си на производство, както бе досега - до 1960 г., до 1970 г., до 1981 г. и йънгтаймери. Организаторите решиха за по-справедливо разпределение класовете да бъдат променени според кубатурата на двигателя – до 1000 куб. см, до 1600 и над 1600. Ще има и генерално класиране. Надпреварата е с нов маршрут За втора поредна година ралито ще бъде по нов маршрут. След като преди това състезателите караха по улиците на морската столица, сега ще обиколят Варненското езеро. Маршрутът започва от Варна и минава през Белослав, Разделна, Девня и по крайезерния път се връща отново пред катедралата. Общото разстояние, което ретро автомобилите ще изминат, е 70 км. Участниците ще преминат през четири изпитания за класиране тип майсторско управление и шест часови контроли. Първата е на площадката под Аспарухов мост до терена, който се ползва от ФК "Черно море“, втората - в Белослав, третата – в село Разделна, а четвъртата – на паркинга на гара Повеляново. Състезанието се води и като втори кръг от регионалния ретро рали шампионат. Отборното първенство се прави за осма поредна година. "Ние сме единственият град с толкова много ралита“, призна основният организатор на проявата Орлин Пенев. Той благодари на общините, през които колите ще минават, тъй като са помогнали изключително много за провеждането на състезанието.
Източник: Александър Дечев, Народно дело | | |