Ето какви обезщетения ви дължат при инцидент във влака

Автор: Екип Varna24.bg
Коментари (2)
12:26 / 09.08.2022
1256
В последно време у нас има проблеми с пътническите влакове – прекъсвания на пътуването, закъснения, оплаквания от състоянието им. На какви права можем да разчитаме и за какво да се информираме преди да тръгнем на път?

Ето какво напомня и съветва асоциация Активни потребители, пише Pariteni.bg.

 

Европейците изминават над 500 млрд. км с влак всяка година и Европейският парламент въведе нови правила за защита на техните права. Правилата важат за всички страни.

Потребителят трябва да разполага със следната информация

Информация преди пътуването - разписание, условия за най-бързо пътуване, условия за най-евтино пътуване, достъп за пътници с нарушена мобилност, превоз на велосипеди, възможност за места за пушачи и непушачи, първа и втора класа места, спални и кушет вагони и други.

Информация по време на пътуването -  обслужване по време на пътя, следваща гара, закъснения, връзки с други линии и прекачвания, охрана.

Информация след приключване на пътуването - процедура при изгубен багаж, подаване на оплаквания.

Отговорности на ЖП превозвача

 

ЖП превозвачът носи отговорност в случай на смърт или нараняване на пътник, ако инцидентът стане на влака или при напускане/ качване. Минималното застрахователно покритие на един пътник е 310 000 евро.

Превозвачът е отговорен и за пълна или частична загуба или повреда на личните вещи на пътника, но не и когато пътникът е длъжен да се погрижи сам за вещите си, освен ако загубата или повредата е по вина на превозвача.

Превозвачът е отговорен за закъснения, включително и такива, които са довели до изпускане на прекачване, и за отменени пътувания, освен ако това не се е случило поради извънредни обстоятелства.

Щети и компенсация

 

Няма финансови ограничения за отговорността на компанията в случай на смърт или нараняване на пътник. За причинени вреди на пътник до 220 000 евро ЖП превозвачът не може да ограничава или изключва своята отговорност. При щети над тази сума ЖП превозвачът не носи отговорност, ако докаже, че не е действал нехайно. Пътникът има право на авансово плащане в рамките на 15 дни от установяване, че той е потърпевш. Това плащане е за покриване на непосредствените разходи след инцидента. В случай на смърт авансовото плащане не може да е по-малко от 21 000 евро. Пътникът ще получи компенсация до 1 800 евро при повреда на ръчен багаж или щета вследствие на инцидент, ако компанията е отговорна.

При закъснение, което е станало причина за изпускане на връзка с друг транспорт, или при отменено пътуване пътникът има право на:

 

Възстановяване на пълната цена на билета и връщането му до изходната точка на пътуването;

   

Продължаване на пътуването или преориентиране на пътника до крайната дестинация.

 

Ако е имало закъснение и пътникът не е получил възстановяване на цената на билета, той има право на компенсация, която трябва да се плати до 1 месец и се изчислява така: 

 

25% от цената на билета за закъснение от 60 до 119 минути;

   

50% от цената на билета за закъснение от 120 минути или повече.

Инвалиди и хора с намалена подвижност имат същото право като всички останали граждани да направят резервация и да пътуват по влакови линии. За тази цел обаче ЖП превозвачът трябва да им осигури достатъчна информация относно достъпа до ЖП услуги като гари, перони, съоръжения, улесняващи придвижването им и други. Инвалидите и хората с намалена подвижност имат право да изискат помощ от страна на ЖП компанията или туроператора относно качване и слизане от превозното средство, при положение, че са ги уведомили предварително.

Защита на правата

 

Ако смятате, че правата ви са били нарушени, първо трябва да подадете жалба до железопътната компания, която трябва да ви отговори в срок от 1 месец. Ако не получите отговор от железопътната компания в рамките на 1 месец или не сте доволен от отговора, можете да подадете жалба до компетентния национален орган във вашата страна. Националният орган следва да ви предостави необвързващо правно становище относно вашата жалба.

Можете също така да се опитате да разрешите спора чрез извънсъдебна процедура или орган за алтернативно разрешаване на спорове. Ако сте купили билета си онлайн, можете да изпратите жалбата си чрез платформата за онлайн решаване на спорове.

Структурите за алтернативно разрешаване на спорове и платформата за онлайн решаване на спорове са достъпни само за граждани на ЕС. Може да искате да предприемете съдебни действия и да подадете искане за компенсация съгласно правилата на ЕС чрез европейската процедура за искове с малък материален интерес. Също така можете да отнесете въпроса до съдилищата в страната, където е регистриран железопътният оператор. Сроковете за завеждане на дело срещу железопътен оператор в национален съд са определени в съответствие с националните правила за погасителна давност във всяка страна от ЕС. Можете да потърсите помощ и съвет за проблеми, свързани с правата на пътуващите с влак в страна от ЕС, и от местния европейски потребителски център .


Виж коментарите (2)

Още по темата (355):
23.04.2025 Подписват спешно за 35 нови влака
07.04.2025 Вицепремиерът Караджов: Започваме сериозно преструктуриране на БДЖ-Товарни превози
04.04.2025 Над 80% от пътническите влакове ще бъдат обновени до август 2026, новите мотриси ще са със специални системи за безопасност
28.03.2025 Важно за пътуващите с влак между Варна и София
27.03.2025 След владетелите е ред на възрожденците: БДЖ избира имена на новите
локомотиви
07.03.2025 Мартин Ангелов оглавява "Холдинг БДЖ" ЕАД
Още новини от Национални новини:
Осъдиха на 18 години затвор убиеца на психолога Иван Владимиров-Н...
Отчаяна майчина молба: Много е страшно да гледаш как детето ти се...
БАБХ: ЕК наложи забрани за движение на дребни преживни животни из...
Ето колко души всъщност са способни да работят със системата BG-A...
Проф. Светослав Малинов: Отношението на Путин към България и Румъ...
Акарите – малките гадове, които живеят с нас, но не ги виждаме и ...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).