
ЗАРЕЖДАНЕ...
Приятелство и съжителство, себепознание, морални норми - това ще коментират учениците в часовете по "Добродетели и религии/етика" | ||||||
| ||||||
"Тази концепция има за цел да онагледи нашата визия като цяло за учебния предмет, който предлагаме да се включи в задължителния учебен план. Представяме само тази програма, защото за другите две програми - "Религия и православно християнство" и "Религия и ислям", ще стъпим на съществуващите програми. Този документ е само основа за обсъждане, тепърва ще се изработва програмата, ще се доработва визията. Но искаме да публикуваме този документи и да стъпим на нещо като текст, по който да се проведат дебатите", каза министър Вълчев днес. Ето какви са примерните глобални теми, около които може да се осъществява обучението: 1. Себепознание – самоуважение, самоконтрол, чувства и желания, силни страни, право на личен живот, чувства и емоции – разпознаването им и здравословното им изразяване. 2. Приятелство и съжителство – споделяне, сътрудничество, доверие, прошка,взаимопомощ, уважение към другите, емпатия, толерантност и приемане на различията – културни, религиозни, индивидуални. 3. Морални норми и етични правила – честност, справедливост, свободна воля, правила и права, солидарност, морални и социални правила. 4. Ценности и добродетели – свобода, отговорност, доброта, търпение, смелост, скромност, благодарност, състрадание, отзивчивост, щедрост, устойчивост, усърдие. 5. Разрешаване на конфликти – видове конфликти, стратегии за мирно решаване, противодействие на агресията, противодействие на езика на омразата. 6. Съвременни морални предизвикателства – околна среда, природа и етика, отговорно поведение, опазване на природата, ангажираност, медии и етика, истина и манипулация, безопасен интернет, етика в професиите. Примерно разпределение на темите по етапи на обучение В началния етап основното съдържание на програма "Добродетели/етика“ се формира от ключови теми за морала. В 1. клас например то ще е ориентирано около въпросите за добро и зло, доверието и вярата и тн. Във 2. клас, например, ще е насочено към честността, добротата, уважението, прошката и приемането, мъдростта, мирното решаване на спорове, ролята на традициите и обичаите. В 3. клас може да се надгражда около въпросите за правилното и грешното, търпението и дълга, светостта и уважението към живота, надеждата, състраданието и милосърдието, страха и тъгата, вземането на решения, националните будители, героите и светците. В 4. клас акцентът може да е върху справедливостта и смелостта, различията и толерантността, силата да се отказва, свободата и отговорността, влиянието на медиите – истина и фалш, отговорния избор за природата, значението на ритуалите. В прогимназиалния етап на основното образование фокусът може да бъде върху съществуването на различните видове права (например на детето, на потребителя,на пациента и т.н.), върху баланса между свободата и отговорността, справедливостта и закона, върху последиците от действията на отделния индивид, върху предимствата на разбирането на различията между хората (културни, религиозни и лични), върху религиозните норми и етичните правила в съпоставителен план, върху прилагането на добродетелите в ежедневието, като се работи и интегрирано през различни учебни предмети и предметни области. В гимназиалните етапи, където се изучават учебните предмети философия и гражданско образование, обучението в областта на добродетелите може да надгражда основни етични теории (антична етика, християнска етика, съвременни етични теории) и разбиране как те могат да помагат при решаване на морални дилеми, на проблеми на етиката в дигиталната ера, на развитие на личната идентичност и ценности. |
Още по темата: | общо новини по темата: 14 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/3 ] следващата страница |
Ако днес имаше местни избори във Варна? | ||
Аз съм гласувал/а за кмета и отново бих го подкрепил/а (87) | 28% | ![]() |
Аз НЕ съм гласувал/а за кмета, но бих го подкрепил/а (25) | 8% | ![]() |
Аз съм гласувал/а за кмета, но вече не бих го подкрепил/а (39) | 12% | ![]() |
Аз НЕ съм гласувал/а за кмета и отново не бих го подкрепил/а (163) | 52% | ![]() |
За контакти:
тел.: 0888 53 26 24
novini@varna24.bg