Програма за 12 млрд. лв. предвижда довършването на АМ "Хемус", "Струма" и "Черно море"

Автор: Екип Varna24.bg
Коментари (1)
10:28 / 07.01.2022
1755
За момента липсват конкретно обявени мерки за прокарването на амбициозната инфраструктурна програма на правителството. Трябва да се изготви стратегията на България като транзитна държава и на базата на това да се определят приоритетните проекти, а София трябва да работи заедно със съседните си държави, за да може тези проекти да са част от по-голямата европейска транспортна мрежа. Това коментира Петър Мутафчиев, председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура и бивш министър на транспорта, в ефира на предаването "В развитие“ по "Bloomberg".

Правителството обяви тази седмица програма за 12 млрд. лв за довършването на АМ "Хемус“, "Струма“ и "Черно море“, нови четири или пет моста на р. Дунав, два или три тунела под Стара планина. Програмата ще бъде предшествана от анализ какво е реалистично да се изгради.

"Правителството трябва да подготви сериозна инвестиционна програма за цялата транспортна система – говори се за автомагистрали, но не чуваме за нито един от ЖП проектите, които са приоритет и за България и за Европейския съюз.“

Инфраструктурата е важна, но тя е част от транспортната система, която трябва да бъде ефективно балансирана, каза Мутафчиев.

Необходимо е да се обърне внимание на железопътния транспорт – заради неговата важност не само за България, но и за ЕС – но не само като пътища, а и като подвижен състав.

Скорости до 160 км/ч по железопътни линии в България – какъвто проект обяви Европейската комисия за важните линии в континента – са възможни и са били залегнали в споразумение на балканските държави. "За съжаление след 2011 г. работата по това споразумение спря.“

България има линия за 160 км/ч между Пловдив и Свиленград от близо 7 години, но няма влак, който да се движи по нея, напомни Мутафчиев.

"НКЖИ е задължена да поддържа линията, но няма превоз, който да плаща за услугите... Това е част от политиката, където трябва да се балансират проблемите.“

Държавата трябва да има и добра идея как и кога ще финансира тези проекти, за да не плащат данъкоплатците сметката за тези проекти, каза Мутафчиев и даде за пример изпуснатите възможности за финансиране на АМ "Хемус“, след като правителството през 2012 г. не е успяло да защити значимостта на пристанище Варна пред ЕС.

България трябва да работи заедно със своите съседи за подобни големи проекти, смята Мутафчиев. Заедно с Турция и Румъния проект като АМ "Черно море“ може да е много повече от скоростен път между Бургас и Варна, а и открива възможности за различни начини на финансиране извън чисто държавното. По подобен начин връзката между АМ "Струма“ и АМ "Тракия“ – проектът за магистрала "Рила“ – трябва да включва и Северна Македония.

Ако има необходимост за увеличаване на връзките между България и Румъния, изграждането на нови мостове през р. Дунав– или други начини на транспорт – е добра идея, особено ако се свързва с транспортната връзка север – юг в Европа. Но това трябва да включва и подобряване на свързващата пътна инфраструктура, смята Мутафчиев.

Виж коментарите (1)

Още по темата (262):
23.04.2024 Гнусно! Показаха в каква мизерия пътуват хората във влака Варна-Аспарухово
17.04.2024 БДЖ вдига цените на билетите с 20%, но ще се подобри ли пътуването ни?
16.04.2024 Скорост от 160 км/ч и хигиена: Какво още обещават от БДЖ?
15.04.2024 Получихме две оферти за доствка на 35 електрически мотрисни влака
15.04.2024 БДЖ: Вдигаме драстично цените на билетите заради разходите ни, ето откога
08.04.2024 Важна промяна в движението на влаковете по направление Варна – София и
обратно
Още новини от Национални новини:
Димитър Главчев: Служебното правителство няма да влиза в политиче...
Без реклами на хазарт в медиите, изключение само за спортния тота...
Лена Бориславова проговори за фалшифицираните документи
В комисия: "Алтернативният данък" за гъбарите да отпадне, а нулев...
Експерт: Ако не се вземат мерки, след 100 г. България изчезва
Казаха какво е състоянието на простреляното в главата 2-годишно д...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).