ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Трамваят е почти толкова символ на София, колкото и жълтите павета | ||||||
| ||||||
Първият електрически трамвай се движи по трасето от гарата до днешния пл. "Славейков". Маршрутът е нарочно подбран и е най-представителният за времето си. Реализацията на идеята в София да бъде изградена мрежа от трамвайни линии започва на 1 декември 1898 г., когато общината отдава на концесия построяването на трамвайни линии на дружества от Франция и Белгия. Строителните работи продължават около година и на 1 януари 1901 г. официално тръгва първият трамвай в София. За център на нова градска железопътна мрежа е определена Градската градина, която била опасана от всички страни с трамвайни линии. Това е проектът на германския инженер Клингенбер. Това се случва по времето на кмета Христо Попов. В периода 1903 – 1931 г. са доставени голям брой мотриси и ремаркета от европейски производители. Общо от Беглия са внесени 25 трамвая, като сред тях има както чисто нови, така и употребявани. Те развиват скорост от 15-20 км/ч. Въпреки луксозната им мебелировка, първоначалният интерес към тях бързо отшумява. Мнозина дори са се страхували от релсовите превозни средства. През 1931 г. започва производство на първите български ремаркета, известни като "кардалевите ремаркета“. През 1936 г. са произведени и първите български мотриси с марката "ДТО“ (по името на Дирекцията на трамваите и осветлението в Столичната община). През 1934 г. на територията на столичен район "Красно село" е изградено първото голямо трамвайно депо. По време на Втората световна война трамваите са само българско производство. През 1951 г. е създаден и завод за производство на трамвайни мотриси. До 1959 г. там са произведени общо 155 мотриси "ДТО“ и "Република“, който е първият изцяло български трамвай. След това трамвайният завод "София“ пуска два нови модела трамваи: "Комсомолец“ през 1959 г. и "Космонавт“ през 1961 година. От средата на 60-те години започва производството на серия с нова концепция под марката "София". От базовия модел по-късно се появяват "София-70" и "София-100", които са посветени на 100-годишнината от обявяване на София за столица. В чест на 13-вековния юбилей на България излиза модела "България 1300". Той е в производство до 1991 година. На базата на натрупания опит с трамвайните мотриси "Комсомолец“ и "Космонавт“ и отчитане на конструктивните грешки и недостатъци (взели много висока цена с над 40 жертви) е разработена новата двусекционна мотриса, която се появява през 1965 г. Мотрисата носи името "София. Първите пет мотриси "София“ са оцветени всяка в различен цвят – жълт, оранжев, син, зелен и бордо, а първата трисекционна мотриса "София 70“ се появява през май 1970 г. в оранжево-жълто. Заради инциденти трисекционните мотриси "София 70“ и "България 1300“ не се движат по линии с наклонени участъци. Има два типа линии: теснолинейни и нормални. Разликата е 40 см в междурелсието. Повечето трамвайни линии в София са теснолинейни, докато със стандартно европейско междурелсие са трамвайни линии 20, 22 и 23. Има и една специална линия – номер 7, тя е с тихи релси. През 1987 г. е открита първата в София трамвайна линия със стандартното за Европа междурелсие от 1435 mm (днес линия 20). Дотогава всички трамвайни линии в София са теснолинейни (с междурелсие 1009 mm). Осем години по-късно, през 1995 г., е завършено изграждането на втората линия с междурелсие 1435 mm (днес линия 22). През 90-те години на миналия век е възстановен вносът на трамвайни мотриси от чужбина. Става въпрос за тези от чешките заводи "Татра". Характерна особеност на трамваите в София е била вградената от външната им страна пощенска кутия, намираща се непосредствено до първата врата. Такава притежават всички трамваи, произведени специално за нуждите на софийския градски транспорт (на трамваите втора употреба, както и на представителите на модела Tatra T6B5 такива не са монтирани, а също и на новите, произведени през 2013 – 2014, мотриси Pesa Swing 122NaSF). Писмата от трамвайните пощенски кутии се събират на няколко възлови спирки в центъра на града и се предават за обработка в Централна поща. През февруари 2014 г., след 34 години по софийските улици, окончателно е изведена от експлоатация серията трамваи Т8М-301 България 1300. От 26 май 2014 е изведена и серията мотриси Т6М-400 София-100, произведени 1979 – 1986 година. Средната скорост на трамваите е 12,7 км/ч. За сравнение метрото в София се движи с 38,8 км/ч. Не може да ви удари ток от релсите, защото трамваите се захранват по жиците над тях. |
Още по темата: | общо новини по темата: 36 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/6 ] следващата страница |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Вандалите с нов удар във Варна
15:36 / 02.12.2024
Наболял за Варна проблем почти е решен
15:54 / 02.12.2024
По инициатива на кмета: Търсят свободни терени във Варна за важен проект
15:34 / 02.12.2024
Правят нещо важно на площада до шадравана във Варна
08:24 / 02.12.2024
Важна промяна за тази автобусна линия във Варна
09:54 / 02.12.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета
ЗА НАС:
За контакти:
тел.: 0888 53 26 24
novini@varna24.bg
©2008 - CurrentCopyrightYear Медия груп 24 ООД. Varna24.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени). Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в Varna24.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Статистика: