Вижте как може да защитите катализатора на автомобила си от кражба

Автор: Екип Varna24.bg
Коментари (2)
13:37 / 03.03.2023
1605
Кражбите на катализатори преживяват истински бум. Нека видим защо е така и кои автомобили са най-застрашени. Как да опазите катализатора си от крадците, информира AutoMedia.bg.

Какво е катализаторът?

По-правилно е да се нарича каталитичен конвертор. Това е устройство, добавено към изпускателната система, за да превръща най-отровните отделяни вещества от двигателя в по-безвредни компоненти. В конвертора протичат три типа химични реакции. Едната цели да неутрализира отровния въглеродния оксид, като го свърже с кислорода и го превърне в безвреден (поне за организма) въглероден диоксид.

При другата отделяните при горенето на бензина въглеводороди се оксидират и също се превръщат във въглероден диоксид и вода.

При третата реакция азотните оксиди се разпадат на азот, въглероден диоксид и вода. Нея обаче я има само при конверторите на бензиновите двигатели, не и при дизелите.

Как работи?

Вътрешността на катализатора е грапава и разделена на кутийки и тунелчета, така че да има максимална контактна повърхност с отработилите газове. Върху повърхността се нанася тънък слой от същинските катализатори на химичните реакции - платина, паладий и родий. За протичането на реакциите е нужна и температура между 420 и 600 градуса по Целзий, затова катализаторът се монтира близо до двигателя.

Защо се крадат?

За нещастие и трите катализатора на реакциите са благородни метали с доста високи цени, а през последните години те още повече се повишиха.

Паладият в момента струва над 2500 долара за трой унция - доста по-скъпо от златото. Платината е около 1200 долара. Но те са направо евтини в сравнение с родия (на снимката), който в началото на миналата година струваше 6000 долара за унция, а сега е 24 500 долара. Родият, под номер 45 в периодичната таблица, е изключително рядък благороден метал, устойчив на корозия и с много висока температура на топене (1964 градуса по Целзий).

Колко болезнено е да ти го откраднат?

Доста. Подмяната на катализатора, в зависимост от производителя му и от модела на колата, може да струва между 350 и 2000 лева. Затова много хора просто махват с ръка, заваряват едно парче тръба на мястото на отрязаното и си карат без катализатор. Донякъде иронично, това даже намалява парниковите емисии на автомобила - макар че драстично увеличава емисиите на отровни за организма вещества.

Проблем ли е да се кара без катализатор?

Извън очевидния, че тровите себе си и останалите? Да, има и други проблеми. Първо, катализаторната система има два кислородни датчика - т. нар. ламбда-сонди (на снимката се виждат отрязаните кабели на първия при опита за кражба). Едната е преди него, другата след, за да може блокът за управление на двигателя да следи колко добре протича процесът на неутрализация. Ако показателите на първия и втория датчик са еднакви, блокът ще отчете грешка и може дори да вкара двигателя в авариен режим.

Разбира се, блокът може да се препрограмира, или да се излъже вторият датчик с монтирането на специална втулка. От година на година обаче минаването на технически преглед без катализатор става по-сложно. Ако последните предложения за понижаване на емисиите в България бъдат приети, скоро колите без катализатори няма да се допускат и в градските центрове.

Кои коли са най-застрашени?

Рискът е на практика нулев при най-старите автомобили, които просто нямат катализатори. И е сравнително по-малък при най-новите, защото производителите започнаха да монтират катализатора все по-напред (на снимката), често даже под капака, и отрязването му от апашите е по-сложно.

Най-застрашени са колите на десетина-петнайсет години. В Германия според статистиката най-много се крадат катализаторите на Opel Astra и VW Polo. В Англия първенец е Ford Fiesta. Както споменахме, рискът е по-висок за бензиновите автомобили, защото техните катализатори са по-сложни и с повече ценни метали.

Как се крадат катализаторите?

Всъщност цялата кражба отнема само две-три минути. Охранителни камери във Великобритания заснеха апаши, които го вършат посред бял ден - просто се приближават до колата, при нужда я повдигат от единия край, срязват с ъглошлайф тръбата преди и след катализатора, и си тръгват с него

Как да предпазите своя?

Един руски механик, работещ в Сакраменто, Калифорния, наскоро показа доста простичка система, която според него ставала все по-масова в Щатите. При нея към двете парчета тръба преди и след катализатора се заваряват два или повече дълги и дебели стоманени болта. Обикновено те са достатъчни да откажат момчетата с ъглошлайфа, които отиват да си търсят по-лесна жертва.

Виж коментарите (2)
Още новини от Национални новини:
Какво ще е работното време по празниците за "Кауфланд", "Лидл", "...
Как работодател заплаши с уволнение свой служител, само защото е ...
По празниците на АМ "Хемус": До 3 май ще е двупосочно движението ...
Варненци: Остават ви точно два дни, за да не влезете в "черния сп...
Георг Георгиев: Родствените връзки на ПП и техните семейни реализ...
Гарантират ти 3 000 лева заплата – няма кандидати


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).