 © Varna24.bg |  | С модерно мислене и професионализъм кинокритиците характеризираха младото поколение кинотворци, взели участие на 29 Фестивал на българското игрално кино "Златна роза" в деня на неговото закриване. Вчерашната програма показа на зрителите паралелно пълнометражно и късометражно кино. Продукциите на новата къса форма на кинематография предизвика мнението на кинокритиците да се разпростре в двете крайности. Красивите метафори обединиха мнението на проф. Божидар Манов за българското пълнометражно кино, показано в рамките на фестивала.Метафората на термина от играта "Флипер" - "Tилт" в едноименния филм на Виктор Чучков-син е успешна и оригинална, според проф. Божидар Манов. Тя напомня на зрителя, че има хора, които "натискат копчетата и управляват играта на живота ни", сподели професорът и изказа радостта си от реабилитираното умение на добрия сюжетен разказ във филма "Тилт". В серийната екранизация на Александър Морфов - "Хъшове" метафората е постигната със сцена, в която Вазов сяда с героите и наблюдава хората по площада на съвременния град. Проф. Божидар Манов не пропусна да отбележи и модерния език, перфектна визия и монтаж на филма "Лов на дребни хищници" на Цветодар Марков. Кинокритикът Людмила Дякова определи филма на Кристина Грозева и Петър Вълчанов "Аварийно кацане" като "сюжетно правилно построен бисер".
"Младите хора носят усета за краткост и дълбочина. Желанието да кажат всичко при тях го няма. Впечатляващи са обречеността на каузите, зад които те застават и дълбоките смисли, които побират в тази малка форма." - така варненският театрален критик и драматург Сия Папазова коментира новото късометражно кино и неговите създатели. Според нея, младите творци са умни, оригинални и добри диагностици на съвременните проблеми, но и пестеливи откъм сантименталност. Кинокритикът Людмила Дякова похвали гъвкавостта на младите автори и сподели: "Това кино се толерира, защото е по-духовито, систематизирано и задълбочено". Като сполучливи късометражни филми кинокритиците изброиха заглавията: "Топъл ноември" на Валентин Гошев, който е всъщност дипломната работа на оператора Димитър Костов, "Месо" на София Стойчева, "Женища" на Любомир Печев, "Срещата" на Филип Андреев и "Чужди стъпки" на Неда Морфова.
Според критиците и професори, участващи в дискусията, 29 Фестивал на българския игрален филм "Златна роза" е успешен, знаков и важен. Те споделиха увереността си в качествата на младите творци и надеждата, че този фестивал, участниците в него и протестът на режисьори и продуценти ще накарат управляващите да подкрепят младите кино дейци и българското кино.
Източник: Днес + |