Скулпторът Атанас Карадечев: Велико нещо е работата на човек да е негово хоби, летя от радост цял живот

Автор: Цвети Тончева
Коментари (0)
15:44 / 02.05.2025
419
Интервю за предаването "Цветовете на Пловдив" по Радио "Фокус" с известния пловдивски скулптор Атанас Карадечев, за изложбата ретроспекция, която ще представи от 8 до 27 май в Градска художествена галерия – Пловдив.

Кажете за това, което подготвяте в момента – какво ще може да видят вашите почитатели? А после ще ви върна и към творбите Ви.

Вълнувам се, да, вълнувам се. Първата реплика е вълнение, макар че – да, предполагам всеки актьор, когато и да излезе на сцената, няма значение дали на 50-сет, на 70-сет години, се вълнува. Мисля, че горе-долу ще бъдат представени  около 40 бронзови пластинки, около 8 акварела, 8 маслени картини и около 30 скици, както и цветни табла с разни паметници, барелефи или бюстове. Малко да е по-шармантно, да не е обичайното.

Доста неща ще покажете, любопитно е наистина да се види.

Дай боже и при вас професията да е хоби. Велико нещо е работата на човек да е негово хоби. Летя от радост цял живот.

Това е перфектното съчетание, да.

Ако ми чуете годините, ще се шашнете, но както и да е.

Е, знам ги. Не се шашкам, просто Ви се радвам.

Душата лети, разбирате ли?

Точно така, душата няма възраст. Добре, кажете ни какво обичате да изобразявате най-често в творбите си? Главният герой кой е?

Ако съм мъж, какво трябва да изобразявам повече?

Естествено жената, да. 

Точно така. Cherche la femme - търсете жената. Нищо лошо, нищо лошо.

Даже напротив, хубаво е.

С уважение и респект към жената. Друго не мога да кажа. Всеки мъж трябва да е джентълмен. И даже, както е казано, не трябва и с роза да я удряш. 

Да. Вие имате много богата творческа биография, имате много самостоятелни изложби, които сте правили в годините. Участвали сте и в чужбина в такива изложби. Коя от тях е най-голямата ви гордост? Коя най-дълго помните?

Първото, което се случи, е в хотел "Друо" в Париж, където има аукционна къща, в която са продавали още навремето Ван Гог, Пикасо – да не ги изреждам. Имах едно участие там. Тогава имах една жена импресарио – Клеър Жервасони, директор на театър "Де Пош“ във Веве – градчето на Чарли Чаплин. И след като ми купиха на търг една моя работа – човекът, който удря с чукчето, ми каза: "Наско, участвай веднага на втори търг. Ако не ти купят работата, бутни с ръка приятел той да ти я купи, защото това е много важно. Първо участие, второ участие и така ще се издигнеш“.

Но Клеър вика: "Наско, аз съм ти импресарио, каквото кажа, това ще бъде. Прибирай се в Швейцария. Това е положението". И ме прибра в Швейцария. Следващата хубава работа беше последна горе-долу - в Цюрих. Имах изложба в Цюрих. Харесаха ме там някакви хора и ми казаха, че не е лошо да опитам на търг в аукционна къща "Шулер“. И наистина участвах заедно с Вазарели, Албрехт Дюрер, Пабло Пикасо, Хенри Мур и сред тях – и моята скромна милост Наско Карадечев. Шанс, просто шанс.

Между другото, Вие имате възможността да предадете всичко, което вече сте усъвършенствал, на ученици, защото преподавате. Все още ли преподавате?

Спрях от 3-4 години. В момента направих правя нещо страхотно. Помните ли името Вельо Горанов? Бяхме приятели, бяхме 5 години много добри приятели. И ще ви кажа едно изречение, искам да го запомните, метафора е, обаче ми е присърце: "На Еверест ми се живее. Важно е базовият лагер да е максимално нависоко“. Вельо Горанов го написа върху една моя диплянка, от 2015 г. Велико изречение, велико! Гърбът ми е в тръпки, честно! Живее ми се на Еверест, базовият ми лагер – значи далече от жълти сплетни, клюки, бля-бля-бля.

Та, разбрахме се с директора на театъра "Сълза и смях“ и ще го сложим вътре неговия барелеф. Това е другото, което чакам с нетърпение. Той е почти готов вече. Мамка му, много е удачен!

Хубавият, любим Вельо Горанов - известният български мим. Според британски мимове той е бил най-добрият в целия свят към края на живота си, на целия свят. Той е бил един от най-големите и най-великите.

Ооо, това е новина. Дано не сте го казвали другаде!

Никъде, никъде.

Ще бъде в "Сълза и смях“ . Той там си беше директор, на втория етаж. Бюрото му беше винаги пълно с бор машини, дрелки, клещи, отвертки. Миличкият! Много ми липса. На много хора липсва сигурно.

Вие имате направени много монументални паметници. Аз ненапразно започнах с Борис Дрангов, защото там, в този район, живея и съм го виждала много пъти, и всеки път се сещам за Вас.

Някой път, убеждавам се, има свише енергия, има нещо свише. Как се получава – нямам никаква идея. Използвах щик, формата на щик на пушката отгоре. Друго не можех да измисля. И отдолу един скромен барелеф на лицето му. Жалко, че са малко вече хората като Борис Дрангов. Изчезнаха тези хора.

Той е бил велик, наистина. 

Другата хубава моя скулптура – дано да я знаете, е в Куклен. Една жена, много готина, леко разпъпила, както се казва – това е КЦМ Пловдив. На три метра от нея – едно детенце държи косата, която тази майка е дала във вид на дъга. Три метра, една извита, извита дъга и детето я взима. Това беше идеята. КЦМ Пловдив е жената, детенцето е Куклен. Косата, която е леко извита, това са парите, дадени от спонсора – към Куклен, да може да си оправя площада и други неща. Това ми е другата много приятна работа. Съжалявам, че го казах.

Разказвайте, това са много интересни неща, когато говорите за ваши скулптури и за идеите, които ви хрумват. Наистина е интересно. 

Имам един ден, невероятно щастлив ден, но не е свързан със скулптурата. Бях три часа с една позната в парк до София, във Витоша, в имението на големия журналист Тома Томов. Невероятни три часа! След като излезнахме вляво, в галерията до академията, гледах цветно стъкло и отвън – една група хора, обиколили един човек и приказват. Обаче това лице ми е толкова познато, че няма как. Извадих си диплянка, отидох, показах му я, запознахме се, поговорихме малко. А той ми написа върху диплянката следните думи: "Колко е хубаво да срещнеш приятел артист. Господ да благослови и двама ни!“. Джон Войт – това е бащата на Анжелина Джоли. Такъв късмет! Огромен! Прегънахме се, снимахме се. Е, той се държи така с всеки един, който и да е. Благороден, абсолютно благороден, джентълмен.

Разкажете ни още нещо, ако се сещате, като хубав спомен.

О, спомен – сещам се. Знаете ли кой е г-н Чапкънов, Чапа? Прие ме и чиракувах при него половин година. Няма да забравя първия ден? Работихме, каквото работехме по негови неща и дойде обяд. Извадих си моята храна от леля – там живеех при моите братовчеди и Чапа ми каза: "Насе, сега ако обичаш, прибери си храната и отвори хладилника да ти кажа какво ще извадиш. Щом си при мен, аз ще те храня. Повече храна няма да носиш“. Това ми е един от най-любимите скулптури.

А има ли паметник, скулптора, която е била много трудна за изработване?

Да, имаше един. Още една хубава случка имам. В село Богдан имам вила, страхотно ателие. И вече завършвам фигурата на Буров – около 1.90 метра висока, Атанас Буров, банкера. И какво – водичка тук, водичка там, бавно-бавно започна да се разваля и накрая се срути. Легнах на леглото, гледам и си викам: сега, Насе, какво ще правим? И си мълча. Изведнъж през прозорчето – честен кръст – влезе една птичка и направи може би седем въртележки около падналата глина, въртя се така около и излетя пак през прозорчето. Викам си: Наско, нещо има тук. На шестия ден вече я завърших, чисто хубава, готова. Само шест дена ми бяха нужни. И в момента тя стои пред хотел "Роял“ във Варна. Разкошна е, признавам си. Доволен съм, че направих Атанас Буров.

Като минавате покрай вашите скулптури какво е чувството?

Очите се къпят в мъгла. Много често ми излизат сълзи, признавам си, не го крия. Какво да направя? Който е истински творец, е детенце. Няма как творецът да не плаче, да не излизат сълзите. Няма. Ако е дълбоко, дълбоко, истински, като много други, да не ги изреждам.

Бях чирак и при Емил Попов. С Крум Дамянов намерих уникален език, велик е Крум! Даже Крум ми каза, заради него пътувах едно денонощие от Велико Търново до Пловдив, да си взема три скулптури. Той вече завърши във Велико Търново онези конници – помните, четири конника, Асеновци, с един меч в средата.

Видях ги и ми каза така: "Наско, първо, личи, че си завършил скулптура“. Мълча, мълча. "Второ, личи, че може да си вадиш хляба.“ 1980 година е. И трето, според мен най-важно: "Пет години Казанлъшка гимназия, Скулптура, пет години Великотърновски университет – 10 години“. И изведнъж – "Най-важното според мен - вкарай повече математика и стереометрия в твоята скулптура“. Още се вълнувам. Велики думи, велики!

Коя е най-скъпо оценената ваша творба?

Много е тривиално, много е тривиално. Ако имате три деца, кое ви е най-симпатичното от трите? Не мога, обичам си ги всички.

Добре, а имате ли си човек, с който работите постоянно, импресарио, който да ви продава творбите?

Имах двама, но само в Швейцария. Едната е в Цюрих – Клеър Жервасони, за която казах в началото, от града на Чарли Чаплин. Даже ходихме на гроба му. Стана ми много тъпо, защото помня, че поляк и българин от Асеновград, или от Пазарджик му бяха ровили в гроба и му извадиха костите. Забравиха, че на всяка телефонна кабина отгоре има с тънки цифри номера. Обкръжават ги и ги хващат.

Въпросът е, че аз не мислех да продавам. Те си движат нещата, телефонират, правят, струват, а тук се чудиш на кого да се обадиш. Това тук е бяло петно – импресарио в България е бяло петно.

Нека да са двама в Пловдив, трима да са. Ще печелят, но ще дават гласност на дадени творци, които в България – Бога ми, има ги много, знаеш го. Ама наистина много творци има.

Има ги, но тук няма хора, които да го правят това, няма импресарио.

А един от любимите ми ученици е любим и на теб, пловдивчанин е. Четири години му преподавах скулптура. Ще кажеш "Кой е той?“.

Кой е, да?

Владимир Зомбори, който играе във филма "Вина“. Той има спектакъл. Майка му виждам, викам: няма билет, пък искам да отида. Вика "Качи се горе, Владо идва с колата“. Качих се горе, Владо тъкмо паркираше. Помогнах му, излезе, прегърнахме се, разприказвахме се. Викам: Владо, нямам билет, пък искам да гледам. Какво да правя? Ето, парите са в ръката ми. "Прибирай ги, сега ще ти пратя една жена. Тя ще вземе един стол и всичко ще е наред.“

Минаха две-три минутки, една жена ме хвана за ръчичка, на втория етаж, в една ложа ме настани и аз без пари стоя на ложата на втория етаж и гледам Владо с жена му как играят. Ето това е Владо, другият сладур.

Виж коментарите (0)

Още по темата (44):
23.04.2025 Папа Франциск имал намерение да се върне втори път в България
23.04.2025 Манита Вартан, "Best of Plovdiv Awards 2025": Правя всичко с душа и любов
04.04.2025 Антон Савов: Има едно възраждане на фотожурнализма в световен план
31.03.2025 Как да си направим пролетен детокс на организма - съветът на специалиста
26.03.2025 В Природонаучния музей в Пловдив пренасят децата в света на старокаменната
ера
24.03.2025 Д-р Нина Чочева: Дигиталната зависимост при децата води до апатия и нисък фокус към ученето
Още новини от Любопитни новини:
Тези храни помагат при борбата със стреса
6 причини да имате оси в двора
Мис България Свят 2017 стана майка за трети път
Жени Живкова обжалва развода си
Симптоми, по които да разпознаем скарлатината
Удрят ни силни магнитни бури през месец май, ето кога точно


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).