Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Бизнес
Криминални
Институции
Други
Читателски
Доц. Светослав Косев: Създадохме три творби, специално за Варна и младежкия фестивал FUNCITY+ в гостуващата изложба с добавена реалност
Автор: Пламена Николова 11:19 / 12.08.2021Коментари (0)1645
Изложба "Взаимодействие с добавена реалност", как да видим? Изтегляте приложението, насочвате камерата на телефона си към картината и виждате нещо неподозирано

Доц. Д-р Светослав Косев, декан на факултета по изобразително изкуство към ВТУ "Св. Св. Кирил и Методий“  и гл.ас. д-р Атанас Марков, работят по проекта "Взаимодействие с добавена реалност“ в арт групата "Co-Interactive“. Изложбата, която ще бъде представена във Варна по време на фестивала ФънСити представя AR технология, използвана в изобразителното изкуство. АR или добавената реалност е комбинация между реално обкръжаващата ни среда и компютърно-генерирани обекти (звук, видео, графика и други), която се постига посредством определен софтуер, използван на смартфон, таблет или специални очила.        

- Доц. Косев, ще гостувате във Варна с уникална изложба по време на младежкият фестивал ФънСити, споделете малко повече за тази изложба?

- Изложбата първоналачно беше представена в София. Това, което ще представим във Варна е една част от това, което беше показано в столицата, където презентирахме три големи проекта, които сме разработили с глав. ас. д-р Атанас Марков,  а това е само последната част, добавената реалност. Специално за Варна подготвихме още три произведения, които не са представяни, подготвени специално за варненската публика. Самите творби са мои, а добавената реалност е дело на колегата Марков. Новите произведения са на морска тематика. Самият плакат за изложбата във Варна също е с добавена реалност. Там присъства герба на града и логото на фестивала.

- Това е нов метод на работа, иновативен подход за страната?

- Да, към момента в България съм сигурен, че не е представен проект с добавена реалност, който е свързан с изобразително изкуство. Досега добавената реалност се използва най-вече в поредици, свързани с образованието. Това не е нещо абсолютно ново, но ние го използваме за създаване на изкуство, а в това сме абсолютни новатори. Преди 3 години беше направен подобен проект, но като цяло, това, което показваме ние, е съвсем нова  естетика. Като произведение на изкуството реално погледнато е абсолютно уникално.

- Трябва ли да се използват новите технологии, за да бъде съвременното изкуство възприемано от младите хора и те да бъдат привлечени като аудитория?

- Очевидно да, защото ние не очаквахме, че ще постигнем такъв ефект с тези произведения и дори започнахме да ги правим с идеята да има какво да остане като спомен от изложбите, които правим. Не беше преднамерен ефекта, който постигнахме впоследствие. Реално погледнато, използваме този тип технлогии като приложения за мобилен телефон, а това се оказа доста привлекателно за хората и постигна сериозен ефект, който не очаквахме.

- Ще се справят ли по-възрастните зрители, които не са толкова запознати с новите приложения?

- Това е приложение, което е качено в платформите за одобрение на Google play и Iphone и всеки може да си го изтегли, стига да има достатъчно интернет на телефона си, тъй като ще бъде в градска среда. Приложението е около 100 МВ и може да бъде ползвано впоследствие, тъй като ние предлагаме и картички, които са умалено копие на произведенията, които ще бъдат представени в градската среда. Ако някой желaе, може да си вземе такава картичка и да си я гледа и впоследствие. Единственото условие е човек да разполага със смартфон или таблет, който има камера, а това вече е нещо масово използвано. Без видеокамера няма как да бъде наблюдавана добавенaта реалност, иначе самото призведение може да бъде наблюдавано.

- Какви са съвременните тенденции при образованието в изкуството, това, което се преподава в България достойно ли е на световно ниво за уважение?

- Смятам, че да. Във ВТУ, където преподаваме смятам, че сме на достатъчно високо ниво, достойно за уважение в световен мащаб. Технологиите навлизат все повече в икуството и ние се стараем да сме в крак със световните тенденции. Ние не само следваме тези тенденции, но ги развиваме в посока уникална за нашата страна. Ние не само ползвме практиките, постигнати в световен мащаб, а сме и новатори.

- Варненските ви студенти отличават ли се с нещо характерно?

- Определено. Варна е един от градовете, които имат при нас регулярен и постоянен достъп на студенти и това се дължи и на училищата в морската столица, които имат специалности с изобразително изкуство. От там идват уникални кадри, които впоследствие имат много добра реализация в различни поприща. Част от тях намират успешна реализация в игровата индустрия, предимно в София и чужбина, както и като творци, които са неповторими сами по себе си.

Не случайно в нашия факултете, а и като световна тенденция, се налага интересът към специалностите, свързани с компютърните технологии. За съжаление това обаче дава недобро развитие по отношение на класическите специалности като скулптура, графика, живопис. Тези специалности малко страдат.

- Нужно ли е според вас да бъдат увеличени часовете по изобразително изкуство в училище, да бъдат въведени нови практики на обучение, така че повече деца да развият своя потенциал?

- Определено трябва да се увиличат часовете по изобразително изкуство и приложните изкуства. Имам доста голяма практика към МОН, където разработвам някои от програмите по изобразително изкуство. Имам наблюдение върху това, че часовете бяха драстично намалени и всичко, което се опитваме да вкраме в този начин на преподаване в настоящия момент е много трудно. Практиката започна отдавна, това намали и броя на квалифицираните преподватели по изобразително изкуство в училищата, особено в по-малко населените места. Часовете, предвидени по изобразително изкуство се запълват с други дейности и това омаловажава важността на това обучение. Определено трябва да бъдат увеличени часовете в средното образование, защото това развива лява и дясна половина на мозъка при подрастващите поколения. Не можем да очакваме, че всички ще станат художници, но това дава баланс в развитето на всяка една личност и развива творческия потенциял. В други държави режисура и драматургия също са част от обучението  в средното образование, което също е свързано със стимулиране на творческото развитие на подрастващите.








Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Актуални теми
Стрелба по Роберт Фицо
ТВ и шоу сезон 2023/2024 г.
Парламентарни избори 2024
Природни стихии
Катастрофи в България
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: