 © Impact Press Group |  | Да има по-добри пътища, искат голяма част от варненци. В анкетата "Какво искате да се промени в Община Варна?", която градската управа беше публикувала на сайта си преди време, близо половината от гласувалите поискаха да се сложи край на дупките по улиците.По всичко личи, че желанието на варненци скоро няма да се изпълни, най-малкото защото няма кой да запълва ямите. Договорите с фирмите, които досега извършваха реконструкция на уличната мрежа, изтекоха в края на миналата година, а нови изпълнители все още не са избрани. В момента дупките се кърпят само аварийно от компаниите, ангажирани със зимната поддръжка.
Три месеца преди местните избори община Варна обяви поръчка за 190 млн. лева без ДДС за тригодишна поддръжка на пътищата. Тогава опонентите на Кирил Йорданов скочиха с думите, че най-малкото е неморално този, който е довел инфраструктурата до това окаяно състояние, да прави конкурс и да предначертава развитието на града през следващите четири години. И процедурата, която мнозина определиха като скандална, беше спряна. Неотдавна градоначалникът размаха пръст на журналистите, намеквайки, че и те имат вина за замразяването на поръчката. "Трябва да помислите кога имате основание да поставяте въпросите. Сега щяхме да имаме изпълнител и съответни адекватни действия", бяха думите на градоначалника.
В началото на годината беше обявена нова обществена поръчка. Този път тя е за 4 години и за общо 300 млн. лева без ДДС, или по 60 млн. лева за петте варненски района, към които сега са включени и селата в общината: Каменар, Казашко, Константиново, Звездица и Тополи. Новото в случая е, че освен с ремонт на уличната мрежа изпълнителите ще бъдат ангажирани и със снегопочистването.
А желаещи да се заемат с комплексното обслужване не липсват. Общо 16 кандидати, 10 от които са консорциуми, са подали оферти, каза пред Дарик Валентин Вълканов, шеф на общинското предприятие "Инвестиционна политика". Все още е много рано да се определят победителите за отделните варненски райони. Освен това ако има обжалване, възлагането на поръчката може доста да се забави, отбеляза още Вълканов.
Новата обществена поръчка е с много по-висока прогнозна стойност с сравнение с последния такъв конкурс през 2008 г. Тогава само за рехабилитацията на уличната мрежа за период от три години бяха предвидени 140 млн. лева без ДДС. За снегопочистването през последните три зими пък бяха отделени общо 9 млн. лева: по 3 млн. лева за фирмите-победителки в конкурса - "Хидрострой", "Инжстройинженеринг" и "Зебра Стимекс".
Простата сметка показва, че през 2008 и 2009 г. за тригодишна поддръжка на улиците и чистене на преспите общината е предвидила около 150 млн. лева, т.е. близо два пъти по-малко от сегашната сума, макар и тя да е четиригодишен период.
"Ако правите такива сравнения, няма да бъдат точни, защото преди много години уличното осветление беше за 130 хил. лева бюджет, а следващите години откакто г-н Йорданов е кмет, стигна до 5 милиона. Всяка година Варна трябва да се развива и не трябва да правим сравнение с предишни години. Естествено нуждите са по-големи, обособяват се нови квартали, така че не може да правите сравнение между 2008 и 2012 година. Трябва да растем нагоре", изтъкна пред Дарик инж. Стоян Димитров, шеф на общинската дирекция "Инженерна инфраструктура и благоустройство".
Досега поддръжката и ремонтът на инфраструктурата във Варна се извършваха от фирмите "Инжстройинженеринг", "Хидрострой" и "Пътища и мостове", а шуменската "Автомагистрали - Черно море" отговаряше за петте села в общината. Преди време хора от градския парламент скочиха срещу фирмите за това, че извършват ремонтните дейности на силно завишени цени. "Заради кризата цените на строителните материали и услугите са паднали доста, но трите фирми продължават да работят по високите, заложени в договорите им през 2008 г.", изтъкна тогава бившият общински съветник Красимир Узунов.
В тази връзка инж. Димитров заяви, че поръчката не е за една година. "Тя е за 4 години, кризата няма ли да свърши дотогава. Не бива да се разсъждава по този начин. Освен това е записано, че обществената поръчка е обявена съгласно одобрения общински бюджет", посочи Димитров.
Бюджетът на Варна за тази година е 187 млн. лева и е равен на този през 2005 г. Едва 9,7 млн. лева от средствата са предвидени за частична рехабилитация на уличната мрежа в града. Предвижда се финансирането за изпълнение на обществената поръчка да дойде от много места - от местната хазна, фонд "Приватизация", заеми, републиканския бюджет, европрограми.
Според Димитров заложената сума до 300 млн. лева е "напълно нормална". "Представете си, че ние предвидим 100 млн. лева. Изведнъж средствата свършват, а имаме необходимост от нови улици, нови квартали, нови пространства, какво правим тогава?", коментира още шефът на общинската дирекция.
Бърз поглед назад във времето показва, че три са основните играчи, които са печелили обществените поръчки през последните години - "Инжстройинженеринг", "Хидрострой" и "Пътища и мостове". Трите фирми пълнят дупките по варненските улици от поне 7 години, а първите две компании от години отговарят и за зимната поддръжката в града. Новата поръчка обединява и кърпенето на ямите, и риненето на снега, така че няма да е изненада за никого, ако същите тези фирми продължат да се грижат за пътищата във Варна. |