Морето крие цял свят, пълен с живот, който често остава скрит за очите на туристите. Но пред тези, които се осмелят да се гмурнат, за да го разучат и опознаят, се разкриват тайни, които ги свързват завинаги с морето. В това се убеждават децата и младежите, които заедно с ентусиастите от
Морски клуб "Приятели на морето“ – Варна, се включват в техния проект “Живият свят на Черно море".
Идеята за проекта не се появява случайно, защото опазването на околната среда, морето и плажовете е голяма част от дейността на клуба. От "Приятели на морето“ също така вярват, че е важно да се работи с млади хора, да ги научат как да се пази морето, но като ги провокират и подходят по един нестандартен начин - алтернативно пребиваване в морето, споделя Дарина Иванова, председател на клуба. Проектът “Живият свят на Черно море" става реалност през 2018 и 2019 г. благодарение на най-голямата социално отговорна инициатива на Лидл България
“Ти и Lidl за по-добър живот", в партньорство с
Фондация "Работилница за граждански инициативи“ и
Български дарителски форум.
За да заинтригуват децата, от клуба прилагат атрактивен подход, с който успяват не само да повишат информираността на младежите за флората и фауната в Черно море, но и да възпитат и стимулират у тях активна позиция към опазването им. Участниците, 12-17-годишни младежи, първо преминават две теоретични обучения - за запознаване с обитателите и за антропогенното замърсяване на Черно море, находчиво озаглавено “Морето не е за една ваканция". Следва практическо обучение по гмуркане, подводно фотозаснемане и начално водолазно обучение, с което справилите се завоюват правото на напълно валиден международен сертификат за водолазна правоспособност, първо ниво.
Преминали толкова важния подготвителен етап, участниците заедно със специалистите и доброволците от клуба най-накрая започват дългоочакваното пътешествие. Заедно обследват Северното Черноморско крайбрежие, за да се запознаят с черноморските обитатели, да научат от първо лице за проблемите на морето и да усвоят лесни и приложими начини да го опазват. Пътувайки по дивите плажове край В
арна, гр. Шабла, с. Тюленово и Каварна, започват да обследват и документират с подводни фотоапарати крайбрежната морска екосистема. Откритите в морето водорасли и морски обитатели децата после, на брега, сравняват и изучават с помощта на специално изготвения от клуба определител - справочник на най-често срещаните представители на флората и фауната в Черно море. Понякога за съжаление участниците виждат и отпадъци, резултат от човешкото нехайство. Но пък когато край Шабла наблюдават отдавна потънал кораб, който се е превърнал в прекрасен риф - дом за различни морски същества, очарованието, което ги обзема, се превръща в любов и грижа към морето.
От клуба познават отлично морето и проблемите с неговото опазване и искат да запалят децата сами да станат посланици на идеята за чисто море. Като част от проекта вземат проби от дъното и морската вода за установяване степента на замърсяване на морската вода, и не е изненада, че градските плажове и буни се оказват най-проблемни. Децата осъзнават, че ние сами причиняваме това. “Независимо къде замърсяваме, накрая моренцето ни е най-потърпевшо", със загриженост споделя Дарина Иванова. “Но не почистване, а превенция на замърсяването е работещият подход, на който трябва да учим младите", убедена е тя и заедно с останалите от клуба се опитва да им предаде своята грижа и отговорност към природата. Най-голямата награда за усилията им е, когато видят в очите на децата радостта, вдъхновението и как се ражда любовта към морето.
А след края на проекта всеки участник отнася у дома си заедно с преживяванията и знанията, комплект материали, с чиято помощ да разкаже на съучениците си какво е научил и видял. А определителят, изготвен по проекта, толкова се харесва, че от Клуба вече няколко пъти им издават допълнителни бройки.
“Успехът на програмата "Ти и Lidl за по-добър живот“ е, че привлече по-малките градове от Северното крайбрежие. Местните хора погледнаха по друг начин на морето, до което живеят и което не е само заведения и плажове", казва г-жа Иванова. “Радвам се че все по-често бизнесът, в лицето на Лидл България, отделя средства и обръща внимание за устойчивото развитие на селищата в България. Само съвместните усилия на неправителствените организации, бизнеса и малките общности могат да дадат резултат за по-добър живот и устойчиви градове."
"Ти и Lidl за по-добър живот“ е най-голямата социално-отговорна инициатива на Лидл България, която компанията стартира през 2017 г., и има за цел да помага на хората в различните региони от страната да водят по-качествен и пълноценен начин на живот, като подкрепя проекти в три ключови области: образование, култура и историческо наследство и околна среда.