 © Varna24.bg |  | Морската общност във Варна приветства децентрализацията, която предприе правителството, но иска среща и диалог за това къде да бъдат преместени шапките на институциите.Писмо-становище е изпратено на 11 май до премиера Бойко Борисов, вицепремиера Симеон Дянков, министъра на транспорта Ивайло Московски, до кмета и до областния управител на Варна. Досега отговор е върнала само администрацията на МС, каза на пресконференция капитан Богдан Богданов, председател на Българската морска камара.
Още 8 организации от бранша - Асоциацията на морските капитани, Асоциацията на корабните брокери и агенти, Моряшкият профсъюз, Националният съюз на превозвачите, клуб на корабния механик и други са категорични, че мястото на Изпълнителната агенция на Морска администрация и "Пристанищна инфраструктура" е във Варна. Това не е местен шовинизъм, а обективна преценка, смятат те.
Над 80 на сто от морските кадри в страната се водят на отчет в Морска администрация-Варна. Пристанището пък дава над 60 % от годишните приходи на държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура", които са между 22 и 24 милиона лева. Във Варна са морската Алма матер - Висшето военноморско училище "Никола Йонков Вапцаров", Българският морски квалификационен център, БМФ, 9 пристанища, Институт по хидродинамика и по океанология, кораборемонтни и корабостроителни заводи.
Най-успешни години за българското корабоплаване назад във времето са били тези, когато стопанско обединение "Воден транспорт" и стопанско обединение "Корабостроене" са били във Варна. По същото време седалище на "Океански риболов" е бил град Бургас и тогава България имала един от най-големите риболовни флотове в света. Затова и най-доброто място за Изпълнителна агенция "Рибарство и аквакултури" е Бургас.
От морската общност още настояват "Пристанищна инфраструктура" да се трансформира в Портова власт, както е в цяла Европа. Освен това е необходимо създаването на речна администрация като нейното място, естествено, е в Русе. Трудно е да се обясни защо в Русе и Лом има морски администрации като принципите на корабоплаването и превоза на стоки по море и река са значително различни. От бранша напомнят, че Морска администрация във Варна разполага с част от голяма сграда, а другата е на "Пристанищна инфраструктура", така че двете институции могат да се съберат в една сграда.
Източник: в. "Стандарт" |