Изискванията, които EMSA ("European Maritime Safety Agency") има към участниците в търга са за танкери с достатъчно голям капацитетите за събиране на нефтени смеси или за кораби, които могат да обслужват платформи. При първия тип кораби - танкерите, неудобството е по-малката маневреност, а при корабите с възможност за позициониране на платформи, обемът на събирания разлив е по-малък - каза още Василев. В Европа голям петролен разлив не е възниквал от 2003 година. Новият кораб трябва да е готов да изпълни всички нормативи на EMSA за мобилизация и разстановка на оборудването.
Европейската агенция по морска безопасност има изградена мрежа от подобни съдове по цялото крайбрежие на Европейския съюз, в момента разполага с 15 кораба в цялото Европейско крайбрежие, които са готови в случай на нефтен разлив бързо да бъдат мобилизирани и да реагират за ликвидирането му - добави Василев. Това са кораби, които извършват рутинните си ежедневни задължения, но в случай на нефтен разлив при поискване от страна на ЕС, те бързо се мобилизират, слагат специализираното оборудване за събиране на разливи и се отправят към мястото на инцидента. За да се поддържа добре системата, се провеждат тренировки веднъж на всеки три месеца. Останалите кораби от системата на EMSA са базирани в Средиземно море, по Атлантическото крайбрежие, в Балтийско и в Северно море.
Корабите за събиране на нефтени разливи се подготвят за период от 4 години. Това означава, че червеният кораб ще трябва да реагира на всички сигнали за разливи в рамките на 24 часа, както и да участва в учения.