Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Бизнес
Криминални
Институции
Други
Читателски
Варненски инженери участват в проектирането на суперлайнери
Автор: Екип Varna24.bg 12:13 / 12.06.2017Коментари (0)1740
©
Варненски проектантски фирми изпълняват поръчки за проектирането на големи пътнически кораби. Една от тях работи за финландска компания по проектирането на един от най-големите пътнически кораби - Oasis of the Seas ("Оазис на моретата"), за 5400 пасажери, с дължина 361,6 метра и широчина 47 метра. Това заяви за в. "Черно море" доц. Петър Георгиев, член на УС на Морски клъстър - България.

Противно на инерцията в общественото мнение, че корабостроителният бизнес е замрял във Варна, на практика той е жив, има сериозен потенциал и нужда от кадри, категоричен е доц. Георгиев. По неговите думи през 2014 г. Българската национална асоциация по корабостроене и кораборемонт (БНАКК) организира трудова борса, насочена към морския бранш. От издадената брошура за нуждите от кадри за следващите три години (включително 2017 г.) се видя, че в почти всички предприятия на асоциацията вече усилено се търсят кадри. Оттогава насам корабната индустрия като цяло продължава да се развива и търсенето на нови кадри непрекъснато расте. 

Във Варна работят 4 корабостроителни и кораборемонтни завода. В един от тях се усвоява строителството на серия от нови специализирани кораби, разширява се и производствената инфраструктура. Така че погрешно е наложилото се впечатление за замиране на бранша, което идва от фалита преди време на "Варненска корабостроителница" - една от емблемите на морската ни столица, коментира доц. Георгиев.

Световната криза, която е циклична в корабостроенето (последната тръгна от световната финансова криза през 2008 г.), вече отшумява и започва леко оживление.

Вярно, продължава да има сериозни проблеми в този бранш, но те са за цяла Европа. Те тръгнаха с преместването на центъра на световното корабостроене от Стария континент към Далечния изток. Сега Китай, Корея, Япония и дори Виетнам са страните, където се произвеждат масовите серии търговски кораби - бълкери, танкери, контейнеровози. 

Европа остана център само в строителството на пътнически кораби, луксозни яхти и специализирани кораби, което се извършва главно във Финландия, Франция, Италия. Неотдавна на гости на ТУ - Варна, е бил проф. Пенчо Пенчев от университета в Рощок, с които се поддържа тясно сътрудничество. От лекцията, която изнесъл за последните тенденции в корабната индустрия и морското образование в Германия, станало ясно, че и трите им завода на Балтийско море са купени от малайзийска фирма. В тях се планира да се строят три типа пътнически кораби, включително речен, които ще са предназначени главно за азиатски клиенти. И в един момент при тях излязъл проблемът с кадрите, тъй като широката гама ново строителство изисква доста квалифицирана работна сила. 

У нас също вече започва пренасочване на корабната индустрия, която в близкото минало изпълняваше поръчки само за строителството на масовите серии търговски кораби и не се оказа достатъчно гъвкава към бързо променящата се конюнктура на пазара. Новата насока е към изграждането на специализирани кораби с по-малък тонаж. Втората тенденция, която пак се налага в Европа, е насочена към възвръщането на малките и средните предприятия (МСП). ЕК вече има много програми за тяхното стимулиране.

Европа осъзнава, че загуби корабостроенето, въпреки че над 70% от територията й е опасана от морска брегова ивица. Големите корабни заводи са изкупени от азиатски инвеститори (вижда се в съседна Румъния и на много други места), които осигуряват някаква заетост, но пък се изнася основната печалба. Така че в момента политиката на ЕК е насочена към стимулиране на МСП, на малките корабостроителници, които са собственост на европейски граждани, и печалбата остава тук. В тях ще се привлекат много млади кадри, което да намали голямата младежка безработица в общността. За целта обаче са необходими иновации, за да може малкият завод да бъде конкурентоспособен на пазара, каза още доц. Георгиев. Точно на тази тема за европейските морски изследвания, иновации и конкурентен растеж на МСП беше посветен научният форум (тази година с международно участие), който по традиция вече за четвърта година се организира по случай Европейския ден на морето - 20 май.

Строителството, което започва да се развива с изграждането на специализирани кораби, се нуждае перманентно от нови кадри, коментира доц. Георгиев. Под корабостроене той разбира целия бранш, който включва също и кораборемонта, проектантската дейност. Поне 5-6 проектантски фирми работят активно във Варна, допълни той.

Добрата тенденция в проектантската дейност е, че фирмите не се затварят в себе си, обединяват своите сили при появата на по-голяма чуждестранна поръчка, така че нейното изпълнение да остане у нас. Една от фирмите работи с финландска компания, което й позволява да използва модерни компютърни технологии за изграждане на продуктов модел на кораба.Така сравнително малка варненска проектантска фирма може да участва в проектирането на големи кораби, дори суперлайнери. Конкуренцията на световния пазар изисква диверсификация, тоест разделянето на процеса на много субконтрактори (съизпълнители). И понеже съвременните комуникационни технологии го позволяват, вече не е необходимо проектирането дори на най-големите кораби да се извършва под един покрив. В момента една част от кораба се прави в Сингапур, друга в Европа, трета в САЩ. 

Така че определено има търсене на кадри не само в ТУ - Варна, но и в останалите у нас има проблеми с кандидатите за студенти през последните години, посочи доц. Георгиев. Според него причините са няколко. Първо те се коренят в световния отлив на интереса към инженерните специалности. Към това специално у нас се прибавят и демографските проблеми, изтичането на кадри в чужбина. В тази посока се търсят нестандартни решения, които косвено са свързани с нуждите на индустрията. 

Отново по инициатива на Българската национална асоциация по корабостроене и кораборемонт се налага практиката работници в заводите от асоциацията да бъдат стимулирани да станат студенти - бъдещи инженери корабостроители. Миналата есен в първи курс са се записали 19 студенти, от които близо половината (8 души) са работници в някои заводи от бранша в града. За отбелязване е, че между тях има и от набор 1966 г. Тези 8 души сега използват натрупания дългогодишен опит, за да се преквалифицират, като получат по-висока степен на образование. Това решение може да се приеме като нова форма на дуално обучение, което започва да се развива у нас - имат опита от практиката и сега се доквалифицират в по-висока степен. В случая се получава много добро съвместяване на интересите както на бизнеса, така и на образователната система.

И още нещо също оптимистично за този много важен сектор от морската индустрия. Започналото, макар и още плахо, оживление в него постепенно може да стане ориентир за повишаване интереса към инженерното образование в тази насока. Доц. Георгиев показал на новоприетите студенти видеоматериали за корабостроителните практики в света. Например как става удължаването на един кораб в Хамбург, като в завода го разрязват надве и вмъкват по средата допълнителна част. Разказвайки им това, той споменал, че в българската практика имаме подобен случай с фериботния кораб "Варна", който беше удължен по същата технология във варненски завод. Той е операторът "Варна фери" и се движи по линията Варна - порт Кавказ. Тогава младите студенти погледнали на цялата тази работа с особен респект. С удовлетворение, че неща, които им показвам от практиката на такава силно развита корабостроителница в Германия, същите се случват вече и в наши заводи, допълни доц. Георгиев.









Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Актуални теми
Поскъпване на хранителните продукти
Президентът внася в НС предложение за национален референдум за еврото
Спортна гимнастика
Втора лига сезон 2024/25 (07.06.2024 г.)
Войната в Украйна
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Ако днес имаше местни избори във Варна?
Аз съм гласувал/а за кмета и отново бих го подкрепил/а
Аз НЕ съм гласувал/а за кмета, но бих го подкрепил/а
Аз съм гласувал/а за кмета, но вече не бих го подкрепил/а
Аз НЕ съм гласувал/а за кмета и отново не бих го подкрепил/а

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: