Кой колко изхарчи на "Местни избори 2019"
Автор: Екип Varna24.bg 19:45 / 30.11.2019Коментари ()4410
© Надежда Чипева
Общата стойност на медийното отразяване на кампанията за местните избори според официално обявените договори е 1 905 604 лв. (без ДДС). От партиите и коалициите най-голяма похарчена сума е отчела ВМРО-БНД - 318 381 лв. (без ДДС), а телевизията с най-много официално договорени изборни отразявания е БНТ - общо 321 986 лв. (без ДДС).

Това показват окончателните резултати от мониторинга на фондация Института за развитие на публичната среда (ИРПС) за медийното отразяване на участниците в кампанията за местни избори 2019, пише "Капитал". ИРПС от години следи партийното финансиране в България и разходите на партиите, отчитани по време на избори.

Декларираната общо сума от 1 905 604 лв. е значително по-малка в сравнение с разходите за медийно отразяване в предишни кампании. По данни на ИРПС например към 27 май т.г. цената на предизборната кампания в медиите за европейските избори е общо 3 281 413 лв. (без ДДС). Тази сума е съизмерима с официално декларираните разходи за медии по време на кампанията за предсрочните парламентарни избори през 2017 г. - 3.4 млн. лв.

По всяка вероятност това се дължи на намалената драстично в средата на годината държавна субсидия, се казва в анализа на ИРПС. Орязването на държавното субсидиране на партиите, което бе сведено от 11 лева на 1 лев на получен глас, стана през юли т.г. и практически засегна само парламентарните партии, тъй като основно те получават субсидии. Единствената извънпарламентарна партия с право на държавна субсидии е "Възраждане" на Костадин Костадинов, тъй като само тя е получила над 1 % на последните парламентарни избори.

Същевременно тези суми не включват разходите на партиите за немедийна реклама - билбордове, рекламни материали (флаери, стикери, плакати и др.), предизборни павилиони, концерти и др. Тези разходи би следвало да влязат във финалните отчети на партиите до Сметната палата.

Колко дадоха партиите

ВМРО - БНД е политичeската формация, похарчила най-много пари за политическа медийна реклама - 318 381 лв. (без ДДС) по време на местните избори, което не отговаря на резултатите от представянето им. След нея се нарежда "БСП за България" с похарчени общо 264 755 лв. (без ДДС), а в последната седмица ГЕРБ е трета с 215 380 лв. (без ДДС). На четвърто място е партия "Атака", която е вложила 155 167 лв. (без ДДС) за медийно присъствие. На пето място е ДПС с 146 530 лв. (без ДДС).

В седмицата между първи и втори тур на местните избори най-съществена промяна ИРПС регистрира в разходите на ГЕРБ и Инициативния комитет за Мая Манолова.

Кои медии избраха

Най-предпочитана от участниците в местните избори е обществената БНТ. Тя е успяла да сключи договори за общо 321 986 лв. (без ДДС). Въпреки че са с пъти по-висока гледаемост от нея, на второ и трето място се нареждат големите търговски телевизии "Нова" с 297 084 лв. (без ДДС) и bTV с 203 641 лв. (без ДДС). В направеното изследване ИРПС подчертава, че медиите са публикували относително късно в кампанията договорите с политически партии, а и общите суми на привлечените средства от двете медии са значително по-ниски от тези на предишните избори. На четвърто място по предпочитания от участниците в местните избори е Канал 3 с привлечени 135  283 лв. (без ДДС) – основна част от тази сума са получени от канала в първите 10 дни на кампанията. Тогава тя се оформи и като лидер по приходи.

Мониторингът на Института за развитие на публичната среда обхваща 43 национални и регионални медии – 11 телевизии, 3 радиостанции, 16 вестника и 13 информационни сайтове и агенции, и договорите, сключени от тях и публикувани на интернет страниците им. За участниците, регистрирани в Централната избирателна комисия, са включени и договори за местно отразяване (в това число и като част от местни коалиции). Данните в изследването са актуални към 5 ноември 2019 г. От неправителствената организации обръщат внимание, че БТА, в. "Утро" (Русе) и Радио "Фокус"/"Агенция Фокус нюз" вече са премахнали договорите от своите сайтове и за тях информацията е към 30.10.2019 г.

Спазени ли бяха правилата

От наблюдаваните 43 медии, девет не са публикували сключени договори на сайтовете си, каквото е изискването на изборното законодателство. Това са: вестниците – в. "Дума", в. "Сега", в. "Монитор", в. "Телеграф", в. "Борба", в. "Черно море", в. "Старозагорски новини", и агенциите – BGnes.com и Novini.bg. Вестник "Арда нюз" пък е обявил два договора с ДПС на обща стойност 3330 лв., но впоследствие ги е премахнал от интернет страницата си, което е в разрез с изискванията на Изборния кодекс. 

ИРПС обръща внимание, че и през тази кампания е имало медии, които не спазват разпоредбите в Изборния кодекс. Част от тях не са обявили сключени договори, въпреки че на интернет страниците им има политическа реклама – такива са великотърновският в. "Борба" и в. "Старозагорски новини" (към дата 25.10.2019 г.).



Още по темата: общо новини по темата: 245
17.12.2019 »
16.12.2019 »
10.12.2019 »
04.12.2019 »
04.12.2019 »
25.11.2019 »
предишна страница [ 1/41 ] следващата страница
https://www.varna24.bg/novini/Bylgaria/Koi-kolko-izharchi-na-Mestni-izbori-2019-918160
Copyright © Varna24.bg. Всички права запазени.