След предприетите действия от страна на Yettel България през декември 2024 г., днес втори телекомуникационен оператор стартира кампания по информиране на клиентите си за увеличаване на месечния абонамент за услугите си.
Още през декември онлайн платформата "Ние, потребителите“ изрази становище, че "автоматичното добавяне на двоен обем мобилни данни, повече национални минути и/или по-висока скорост на интернет към действащи договори по инициатива на мобилния оператор и представянето му като "подобряване на абонаментния им план“, ведно с информирането за повишаване на цената, следва да се разгледа като хипотеза на нелоялна агресивна търговска практика – предоставяне на непоискана от потребителя услуга“ и че това е казус от потребителското право.
По повод медийни запитвания във връзка със започналото днес изпращане на съобщения до абонатите от страна на Виваком за увеличение на цените, от потребителското сдружение информират, че има съдебна практика, която е в полза на потребителите. От там препоръчват на крайните потребители да се запознаят и възползват от нея, включително в частта за претенцията относно дължими суми в размер разликата между стандартната цена на получено крайно устройство (без отстъпка) и преференциалната цена, за да защитят правата си, а при необходимост да се обърнат към адвокат.
Междувременно трите телекома промениха условията си за индексация, в сила от 1 януари 2025 г.
Когато телекомът увеличи цените поради инфлация (А1 – при обявена от НСИ средногодишна инфлацията над 2%, Виваком – над 1,5%), потребителят има право да прекрати договора, без да дължи неустойки в рамките на 30 дни от обявената начална дата на индексация. В този случай той следва да възстанови "всички суми, получени като субсидии или отстъпки, предоставени с оглед определен срок на договора“.
Както стана ясно още през миналата година, третият телеком избра друг подход: "От януари 2025 г. Yettel България актуализира цените на абонаментните си планове, като същевременно подобрява някои от параметрите на предоставяните услуги по действащите договори на клиентите си – добавя повече минути, мегабайти, по-добра скорост. Клиентите могат да прекратят договора си без да дължат неустойка за предсрочно прекратяване и възстановяване на използвани отстъпки от цената на абонамента си в периода 4 декември 2024 г. – 4 януари 2025 г. При прекратяване, потребителят дължи използвани отстъпки/субсидии за закупени устройства, оставащи лизингови вноски и задължения за използвани до момента на прекратяването услуги“.
Наложително е да се прецени дали новите условия за индексацията са ясни, недвусмислени и разбираеми за потребителите и дали не предоставят на доставчика изключително право да тълкува клаузите на договора. Дали уговорката, че при прекратяване на договора заради индексация потребителят възстановява "всички суми, получени като субсидии или отстъпки, предоставени с оглед определен срок на договора“ не би го разколебала да упражни това свое право? И дали повишаването на цените при третия телеком са законосъобразни.
Анонимен
на 08.01.2025 г.
Ще го прекратим договора примерно и нов да си направиш пак същото. Не може без тях.
Анонимен
на 08.01.2025 г.
Тотален картел. Няма кой да го установи и санкционира. Институциите се хранят от нашите данъци, а работят в наша вреда. А ние спим.
Анонимен
на 08.01.2025 г.
Отговорът е само един от наша страна - спираме да им купуваме "спонсорираните" устройства, подписване на договори с минимално необходимото и явно трябва да сменяме операторите всички път, при изтичане на договор. В България няма КЗП, КРС, КЗК или закон, който до защити обикновения потребител. От друга страна, парите са наши и ние решаваме дали да им ги дадем.
omega_13
на 07.01.2025 г.
В Гърция от първи януари т. г.токът намалява 10%,във Франция 14%,в България- 10% нагоре. Има ли случай у нас нещо да се е покачило и след това да бъде намалено? Докато институциите спят,ще е така. Просто живеем в мафиотска държава.
Анонимен
на 07.01.2025 г.
Явно е ,че има картел,ама къде е държавата,къде са институциите,които взимат заплати от нашите данъци,НЯМА ГИ,БЕЗНАКАЗАНОСТ,ТОВА е МАФИЯТА!
Анонимен
на 07.01.2025 г.
Тия са като ерпетата,нищо не предлагат и не инвестират,но вдигат цените,а наше право е да плащаме
Анонимен
на 07.01.2025 г.
Докато си траем, така ще бъде. Само ще се наместване, и ще казваме "ох, колко ми е гот". Държавата няма да направи нищо, поради това, че не иска, или не "може". Просто трябва да започнем да не плащаме, НО ВСИЧКИ, и тогава нека да съдят цяла България, а ние можем да им отвърнем със същото.
Анонимен
на 07.01.2025 г.
Кои институции работят правилно,та точно Телекомите да са наред? Това е БГ!!!
Анонимен
на 07.01.2025 г.
И като ги смениш къде? Йетел вдигнаха, сега Виваком са обявили, че ще вдигат. След някой и друг месец А1 ще ги последват
Анонимен
на 07.01.2025 г.
Когато нарушава действащ договор нарушителят по договора трябва да дължи 3 такси на другата страна. Защо това важи само за потребителя, а телекома това не го спазват.
Анонимен
на 07.01.2025 г.
Какъв е смисълът от договора,като те не го спазват и при кого да отидеш,като всички вдигат цените,тука по скоро има картелно споразумение
Анонимен
на 07.01.2025 г.
Какъв е смисълът от договор,когато решават и вдигат цената?
Анонимен
на 06.01.2025 г.
И къде ще отидеш, като всички по команда вдигат цените
Коментарите са на публикуващите ги. Varna24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.