Бензин с цена под 2,20 лева за литър през 2011 г. няма да има.
Ценови експерти от бизнеса с горива сочат като основни причини за това - цената на петрола, вдигането на акциза за горивата от Нова година и разходите за системата, която дава възможност на митниците да следят какво влиза и излиза от складовете за горива.
Първият удар е веднага след Нова година, когато влизат в сила новите акцизи. Заради тях горивата поскъпнат поне с 3 ст. на литър, показват изчисления на рафинериите.
От "Лукойл Нефтохим" и "Инса ойл", обясняват, че следят всеки ден котировките на нефта и реагират според пазарната ситуация. През тази година черното злато поскъпна с над 15%, като вчера цената му се задържа над 91 долара за барел.
На 27 декември стигна 91,88 долара - най-високото ниво от 7 октомври 2008 г. насам. През 2009 г. пък петролът поскъпна със 78 на сто. Бензинът през януари бе 2,09 лв. за литър, а сега е над 2,20 лв. Според повечето прогнози за следващата година нефтът ще се покачва заради възстановяването на световната икономика от кризата и повишеното търсене.
Според Cazenove Capital и Morgan Stanley например през 2011 г. петролът ще стигне до 100 долара. Ако това се сбъдне, то тогава цените на горивата у нас ще скочат с поне още 10-15 ст.
В момента литър от масовия бензин А-95 се продава в големите вериги за 2,22 лв., а дизелът е 2,31.Подобно увеличение ще доближи цените им до рекордните нива от лятото на 2008 г., когато литър бензин бе стигнал до 2,43 лв.
Новата система, която бе поискана от митниците, дава възможност във всеки момент да се следи какво влиза и излиза от складовете за горива, а на цистерните има монтиран GPS, с който се следи къде точно и колко бензин и дизел се доставя.
Тя струва няколко милиона лева и била за сметка на компании, което не им позволявало да свиват печалбата си от продажбата на горива и еветуално да свалят цени. Изискването за слагане на екодобавка към бензина и дизела също оскъпявало производството.
Според неофициални разчети литър се оскъпявал с 2-3 ст. Според приетия със закон график от март 2011 г. в дизела трябва да има 4% биосъставка, а за бензина тя е 2 на сто. Бензиностанциите имат 2 месеца гратисен период, за да се заредят с такива горива.
Изискването бе въведено с директива на ЕС, която предвижда до 2020 г. всички държави в съюза да ползват горива с 10% биодобавка. В Германия пускат такива още от 1 януари. Според анализаторите поставената от ЕС цел ще създаде пазар за 17 млрд. долара на година. У нас производството на биогориво се очаква да е около 100 млн. лв. годишно.
Бумът на вложенията в рафинерии за биогорива у нас бе през 2007-2008 г. Държавата е подкрепила три такива проекта за общо 293 млн. лв. Те са на испанската "Фери груп", на "Еко Био Фюълс Индъстри" и на "Профекс Биопродукти".
Проектите все още не са приключили. Иначе вече има изградени 10 завода у нас за 60 млн. евро. Общият им капацитет е 300 хил. тона годишно. За сравнение през 2008 г. у нас са произведени 2000 тона биогорива. Най-големият завод е в Провадия на "Слънчеви лъчи".
Източник: в. "24 часа"
Mega_punch
на 02.01.2011 г.
Докато има балъци ще има и спекулантиЗащо в Булхария Цените са по високи от ЕС - Справка бензина в Булхария е 1.15евро а в ИспанияProvincia -Ceuta 0,652 ? ,Melilla 0,662 ?,Madrid 0,926 ?Да не би нашия да е по-качествен че да е по-скъпТака е и с останалите стоки по скъпи и по-некачествени затова сме неконкурентно способни в ЕвропаИ тук идва разликата че нашите заплати са масово по 150евро а в Испания,Германия,Италия - средно по 2500-3000евроСтойте си тук и се радвайте на "светло" африканско бъдеще -докато Германската икономика дърпа напред като двигател на БМВ и/или Мерцедес
Mega_punch
на 02.01.2011 г.
А къде сме ние 150евро заплати- дето оня пореден бушон на ДС излиза по телевизията и говори че плащаме най-малките данъци в Европа сравнение НО СРАВНЕНИЕ С ДОХОДА - данъците ни са 10ПЪТИ по високи- къде си мерим цените с европа а доходите падат- затова България в Испания я гледат като цигането на Европа- В цяла Европа имаме много лошо слава - само в Американското посолство дето се видях с едни хора - те имат донякъде добра оценка за гражданите -българи
Mega_punch
на 02.01.2011 г.
Докато има балъци ще има и спекуланти
Mega_punch
на 02.01.2011 г.
Опа излъгах в Испания Бензина не е 1евро - ПО МАЛКО Е -туко що проверих Provincia -Ceuta 0,652 ? ,Melilla 0,662 ?,Madrid 0,926 ?
Mega_punch
на 02.01.2011 г.
Незнам кога ще стане като в Гърция и да се блокират тия неосъзнати Спекуланти с Петрола- най -бедната държава в ЕС - но един от най-скъпия Бензин В Испания с заплати от по 3000Евро местните хора бензина им струва около 1 евро -по евтино от тука а газта струва около 50 Евроцента
Xena
на 30.12.2010 г.
Ами ако никой не налива бензин само 2-3 дена да видим дали ще са толкова ербап. Ние сме си виновни, няма кво да ревем. Уж няма пари народа, а хиперамаркетите пълни с народ, пълнят количките с връх, все едно няма да има храна повече. Днес в Карфур опашката е била до витрините със саламите - ужас. Същото се отнася и за горивата - те поскъпват, ние караме като за последно. Еее ми как няма да видгат цените???
7G
на 30.12.2010 г.
Докато не бъде разбит монопола на разбойниците от лукойл-нефтохим,няма да има нормално ценообразуване.
crime is a disease
на 30.12.2010 г.
А защо вдигат акциз по време на криза?Явно държава означава само министерства на паразитите и подопечните им институции,но не и народа!
Голфаровото Гоче
на 30.12.2010 г.
Забравяме за бензин под 2.20 но също така очакваме газта да се изравни с цената на бенз. и нафтата. Руснаците (соствениците на Нефтохим-Бургас сега Лукоил) яко се набутаха с покупки на зелено на нефт по 200 долара и ся мн. ясно че ще си го избиват.
Даниел
на 30.12.2010 г.
[quote]От "Лукойл Нефтохим" и "Инса ойл", обясняват, че следят всеки ден котировките на нефта и реагират според пазарната ситуация.[/quote] Следят да не би да се вдигне, че да вдигнат и те цените. Когато обаче цената на нефта падаше, оправданието им да не свалят цените на горивата беше, че имали стари количества, купени на високите цени. "Динамиката на пазарната конюнктура" бая надълбоко ни бърка всеки път :)
Rezon
на 30.12.2010 г.
С други думи, ако не е бензинът, бюджетът на държавата няма да може да си върже гащите. Работят ни както си поискат. Вместо да привличат инвестициите на мултимилиардерите от чужбина, вместо да се осигуряват все повече работни места и да се повишава жизненото равнище на хората, ще продължават да изтупват брашнения чувал и да качват цените на горивата.
Чичо Ичо
на 30.12.2010 г.
Кога ще забравим за заплата под 1 000 лева
Коментарите са на публикуващите ги. Varna24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.