Законът за движение по пътищата е доста изостанал. Различните категории МПС-та, билото мотоциклети, се дефинират с обем на двигателя, с кубатура - неща, които са доста неактуални. При написването на тези норми, автомобилите са били с по 1200-1300 куб. см обем на двигателите и са били мощни по около 60 конски сили. Сега колите са със същия работен обем са по около 200 конски сили. Отделно се появиха хибриди, електрически автомобили и т.н. При тротинетките е подобно, защото те по дефиниция са МПС-та, тъй като се задвижват от собствена сила с двигатели или както по-често се случва с електромотори. Това коментира пред обществената телевизия юристът Илия Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи.
Според него, тротинетките са някак си в сивата зона, защото за тях не вържат точно правилата за МПС-та, тъй като те не подлежат на регистрация, водачите им на практика не преминават някакъв курс на обучение:
"Съответно те нямат и прилежащи документи - застраховки и всички други типични признаци за МПС-та, което в един момент се превръща в проблем, тъй като част от тях са си доста мощни и бързи. Знаем, че има такива, които развиват скоро до около 100 км/час. Има два вида, ако може да разграничим - едните са тези, които са за споделено пътуване под наем тротинетките. С тях по-скоро няма такъв сериозен проблем, защото те са електронно ограничени до 25 км в час, както казва закона. Отделно, чрез GPS се следят и дори автоматично могат да се деактивират, ако са в зона, в която е забранено движението им. И другата категория са частните, тези, които хората си купуват, за да ходят на работа, да се забавляват и т.н. При тях на практика контрол няма."
По думите на Тодоров, много е трудно да се установи такъв нарушител, защото на практика не може да бъде лишен от правоуправление, тъй като такова по дефиниция не се изисква или може да е непълнолетен:
"Затова считаме, че има нужда от промяна в тази посока и затягане на мерките. Може би пълна забрана е доста крайна мярка. Може да се направи нещо без да се стига до първата забрана - да се вдигне възрастта за възможност за управлението, тъй като в момента долната граница е 14 години. Считаме, че ако тя е 16 години и се въведе задължително обучение, т.е. задължително за водачите се изискват категория, която е най-малката за мотопед - АМ категорията, тъй като до голяма степен тротинетките на практика отговарят на дефиницията на мотопедите и конструктивната скорост и т.н. Съответно всеки, който кара тротинетка ще е изкарал курс и ще е издържал изпит."
Илия Тодоров каза още, че ако има застраховка "Гражданска отговорност", както се изисква за другите МПС-та, при инцидент с тротинетка, тогава пострадалият човек има право да получи обезщетение за имуществени и неимуществени вреди, но в случая това няма как да стане, защото няма регистрирано МПС със задължителна застраховка "Гражданска отговорност".
Коментарите са на публикуващите ги. Varna24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.