Промените в Закона за предучилищното и училищното образование задълбочават безсмислието на националното външно оценяване след 7. клас и ще затруднят допълнително децата. Това каза в предаването
"Утрото на фокус" на
Радио "Фокус" с водещ Ася Александрова IT специалистът и бивш член на Управителния съвет на Българската асоциация по информационни технологии Теодора Тодорова.
Новите промени поставят повече въпроси, отколкото да дават отговори, каза още тя и посочи един от съществените въпроси за новия изпит по интегрални задачи, който ще бъдат съвкупност от природни науки, човек и общество, история, география, физика и химия: "Ние се питаме кой учител ще преподава тези задачи, след като се вижда, че в момента основният проблем, наболелият проблем в образованието е липсата на квалифицирани кадри", каза тя и допълни, че това ще доведе до увеличение на перото за частни уроци. "Ако искат да подобрят резултатите на децата по ПИЗА, нека да започнат от класната стая и от обучението на учителите, тяхната квалификация, а не просто изведнъж да създадат още повече стрес у децата."
По думите й не е тайна за никого, че в 6. и 7. клас децата изключително много се фокусират върху математика и български език, и останалите предмети остават настрани.
Според нея с новоформираният интегрален изпит нивото за математическите гимназии пада драстично, тъй като в изпита се премахват задачи, свързани с аргументиране и логика и остава децата да влизат в математическа гимназия с изпит по природни науки, български език и тест по математика, което е недопустимо. Според Тодорова е необходимо след 7. клас да се направи истински изпит по математика на ниво математическа гимназия, който да подбере добрите математици.
"На нас ни трябват математици. С навлизането на изкуственият интелект, започва да се вижда как профила на IT специалиста се променя. И тази посредственост, която беше последните 15 години, тази масовка, това вече просто е на доизживяване. Търсим хора, които действително разбират технологиите в същината си, имат логическо мислене, разбират от алгоритми, а такива кадри са в недостиг. И с новите промени в момента действително изпит по математика догодина ще липсва. И аз наистина не мога да си представя кои ще са децата, които ще влязат в СМГ, в ПМГ, но тези деца определено няма да бъдат подбрани с математика. Не мога да си го обясня това и не мога да разбера как въобще го позволява министър Вълчев след толкова много приказки как няма да позволи нито един математически талант да бъде изгубен."
Няма конкретика по промените и за оценяването на учениците, посочи още Тодорова, според която действително трябва да се промени посоката на оценяване към оценяване на способности, а не заучаване на факти. Друг спорен момент за нея в проектозакона е дисциплината и възпитанието в класната стая. "Не е ясно как точно това ще се случи, тъй като не можем да прехвърлим топката и да дадем правомощия изцяло на учителите, защото има немалко случаи, в които и те прекрачват прага на допустимото и не знаят къде точно е границата. За да вкараме такава промяна, трябва действително много добре да обмислим как точно ще бъде реализирана на практика." Според нея МОН не се задълбочават в практическата реализация на предложените решения по даден проблем и така често създават нов проблем.
Коментарите са на публикуващите ги. Varna24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.