Днес (14 май) Съветът прие важна реформа на европейската система за убежище и миграция, се посочва на сайта на ЕС.
С нея се установява набор от правила, които ще спомогнат за организираното управление на пристигащите, ще създадат ефикасни и единни процедури и ще осигурят справедливо разпределение на тежестта между държавите членки.
Пактът за убежище и миграция ще осигури по-справедлива и по-силна миграционна система, която ще има конкретни резултати на място. Тези нови правила ще направят европейската система за убежище по-ефективна и ще увеличат солидарността между държавите членки. Европейският съюз ще продължи и тясното си сътрудничество с трети държави за преодоляване на първопричините за незаконната миграция. "Само заедно можем да намерим отговор на глобалното миграционно предизвикателство", заявява Никол де Мур, държавен секретар по въпросите на убежището и миграцията на Белгия.
Пълно преразглеждане на системата на ЕС за убежище и миграцияДнес Съветът прие общо 10 законодателни акта, които реформират цялата европейска рамка за управление на убежището и миграцията.
Регламентът за скрининг ще позволи на националните органи да насочват незаконните мигранти и кандидатите за убежище на външна граница към съответната процедура и ще гарантира, че идентификацията, проверките за сигурност и уязвимост и здравната оценка се извършват по единен начин.
Новите правила за актуализираната база данни "Евродак“ ще позволят събирането на по-точни и пълни данни (включително биометрични данни) за различни категории мигранти, включително кандидати за международна закрила и лица, пристигащи незаконно в ЕС. Това ще спомогне за предоставянето на информация при изготвянето на политиките и ще подобри контрола върху незаконната миграция и неразрешените движения.
Регламентът за процедурата за предоставяне на убежище рационализира европейската процедура за предоставяне на убежище и въвежда задължителна гранична процедура в точно определени случаи. Регламентът за граничната процедура за връщане се отнася до връщането на хора, чиито молби по тази гранична процедура са отхвърлени. Регламентът за управление на убежището и миграцията определя коя държава членка е отговорна за разглеждането на молбите за международна закрила и за първи път въвежда справедливо разпределение на отговорността между държавите членки. Благодарение на регламента за кризата ЕС ще бъде по-добре подготвен за разглеждане на молби за убежище при извънредни обстоятелства.
Квалификационният регламент и Директивата за условията на приемане установяват единни правила за критериите за предоставяне на международна закрила и стандартите за приемане на търсещите убежище. Това би трябвало да допринесе и за намаляване на вторичните движения между държавите членки.
И накрая, регламентът за презаселване се занимава със законните и безопасни пътища към ЕС, като установява общи правила за презаселване и хуманитарен прием.
Гранична процедураОсновна новост в реформата е задължителната гранична процедура. Тази процедура ще се прилага за определени категории лица, търсещи убежище (например тези, които идват от държави с нисък процент на признаване на убежище). Целта на процедурата е да се направи бърза оценка на външните граници на ЕС за това дали молбите са неоснователни или недопустими. Лицата, които са в гранична процедура за предоставяне на убежище, нямат право да влизат на територията на ЕС.
Отговорност и солидарностНовите правила изясняват коя държава членка ще бъде компетентна за дадена молба за убежище (например в случаите, когато лицето има член на семейството си в държава от ЕС или когато молбата за убежище не е подадена в държавата, в която търсещият убежище пристига за първи път в ЕС).
Друг важен аспект на реформата на миграционната система е въвеждането на механизъм за солидарност, за да се осигури по-справедливо разпределение на отговорността. Новите правила съчетават задължителната солидарност в подкрепа на държавите членки, които се справят със силен приток на мигранти, с гъвкавост по отношение на вида на вноските. Приносът на държавите членки може да се състои в преместване, финансови вноски или, когато това е договорено с облагодетелстваната държава членка, в алтернативни мерки за солидарност (напр. осигуряване на гранична охрана или помощ при разполагането на приемни центрове).
Управление на кризисни ситуацииЗа да се справят по-добре с кризисни ситуации (масови пристигания и инструментализация) и форсмажорни обстоятелства, държавите членки могат да дерогират някои правила и да поискат засилена солидарност от други държави от ЕС. Възможните дерогации се отнасят например до крайните срокове за регистриране на кандидатите за убежище и продължителността на граничната процедура.
Кризисният механизъм се използва само при изключителни обстоятелства и за времето, което е строго необходимо за справяне с кризисни ситуации или форсмажорни обстоятелства. Той подлежи на разрешение от Съвета.
Следващи стъпкиСега държавите-членки ще разполагат с две години, за да приложат на практика приетите днес закони. Европейската комисия скоро ще представи общ план за прилагане, за да окаже помощ на държавите членки в този процес.
Обща информацияРегламентът относно процедурата за предоставяне на убежище, Регламентът относно убежището и управлението на миграцията, Регламентът относно Евродак, Регламентът относно скрининга и Регламентът относно кризата са компоненти на новия пакт за миграцията и убежището, който Комисията (комисар Илва Йохансон) предложи на 23 септември 2020 г.
Директивата за условията на приемане, регламентът за квалификацията и рамката на ЕС за презаселване бяха първоначално предложени през 2016 г.
Общото споразумение между председателството на Съвета и Европейския парламент беше постигнато на 20 декември 2023 г. Подробностите по текстовете бяха допълнително уточнени през януари и в началото на февруари 2024 г. Европейският парламент прие пакта на 10 април 2024 г.
Коментарите са на публикуващите ги. Varna24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.