80% от българските общини вече прилагат т.нар. харта на клиента. Този резултат отчете изпълнителният директор на Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ) Гинка Чавдарова по време на традиционната му годишна среща, чийто домакин е курортът Албена. Документът урежда правата на ползвателите на общински услуги. На някои места хартата се прилага по-добре, на други - по-формално, но все пак си струва да се отбележи, че кметовете и общинските съвети сами са я подписали, каза Чавдарова. Тя отчете свършеното до момента по отношение прозрачната работа на общините. Така например вече функционират по-добри системи за контрол на качеството на предлаганите общински услуги, както и за обратна връзка от страна на потребителите. Мнението на гражданите е важен механизъм за сверяване на часовниците от страна на местните власти, посочи Чавдарова.

Като плюс може да се отчете и това, че повече от половината общини в страната правят изнесени приемни във всички населени места от териториите си. Обикновено в една българска община има по 20-25 населени места и е нормално живущите в тях да очакват срещите с представителите на властта да не се случват само в общинските центрове, коментира шефката на НСОРБ. Все още обаче българските общини не могат да се похвалят с активно гражданско участие във важните за тях проекти. "За разлика от много други сфери, за които се оплакваме, че законодателството ни пречи, в това отношение - ролята на гражданското общество имаме много добра нормативна база. Проблемът е в прилагането му", заяви Гинка Чавдарова. По думите й, ако липсва граждански интерес, то проблемът е в самите управници. "Гражданите от години се опитват да бъдат чути. Когато не им се обръща внимание, те спират опитите си", обясни директорката на сдружението на общините. Според нея местните власти са тези, които трябва да активизират гражданската активност.

VII годишна среща на българските местни власти ще продължи три дни, като се очаква неин гост да бъде президентът Георги Първанов. Тази година форумът поставя акцент върху подобряването на публичните услуги и ефективното използване на средствата от Европейския съюз.

Източник: в. "Позвънете новини"